Sydkoreanske rederier tager store tab i første kvartal

Hanjin Shipping og Hyundai Merchant Marine tabte begge store summer i første kvartal af 2016. De sydkoreanske rederier har begge været i vanskeligheder siden årsskiftet og kæmper for tiden for at få styr på både gæld og omkostninger.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Pengene fosser ud af kasserne i Sydkoreas to største shippinggrupper, Hanjin Shipping og Hyundai Merchant Marine.

I årets første tre måneder endte driftsresultatet i dundrende underskud i de to rederier, der begge kæmper en hård kamp for at få styr på forretningen. Det skriver flere lokale medier, herunder Maeil Korea.

Hanjin Shipping fik et underskud på driften på 116 mia. won mod et overskud på 155 mia. won i samme periode sidste år. På bundlinjen tabte rederiet 261,1 mia. won. Det står i skarp kontrast til første kvartal af 2015, hvor overskuddet lød på 22,9 mia. won.

Endnu værre ser det ud hos rivalen Hyundai Merchant Marine (HMM).

Fra årets start og til og med udgangen af marts har rederiet haft et negativt driftsresultat på 163 mia. won mod et overskud på 4,2 mia. won i samme periode af 2015. Tabet på bundlinjen voksede samtidig til 276 mia. won mod underskud på 44,5 mia. won i første kvartal af 2015.

Hanjin Shipping får tre måneder til at afklare sin fremtid

Både Hanjin og HMM ligger for tiden i forhandlinger med sine långivere om at restrukturere gælden og sikre sig tilstrækkeligt med kontanterne til at fortsætte driften.

Ifølge Maeil Korea er aftalerne dog betingede af, at begge rederier lykkedes med at genforhandle priserne på deres chartrede skibe, hvilket kan vise sig at blive en svær opgave.

I sidste uge fik Hanjin Shipping et rungende nej til at få nedsat sine charterrater på de skibe, rederiet har lejet fra Seaspan. Til gengæld kunne Hanjin glæde sig over, at det kom med i den nye containeralliance, The Alliance, som tæller seks medlemmer og bliver ført an af tyske Hapag-Lloyd.

Det lykkedes ikke for HMM, der blev efterladt i kulden. Rederiet forventer, at det kommer med i alliancen, når det har landet en aftale med sine långivere. Kommer HMM ikke med i den nye alliance, kan rederiet blive tvunget til at lade sig opkøbe eller nedskalere forretningen. En fusion med Hanjin kan desuden komme på tale.

Lars Jensen: HMM overlever næppe uden for The Alliance

Hyundai om ny alliance: Vi vil også være med

Kuldsejlet koreansk reder får frist til 20. maj

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også