Hapag-Lloyd igen i røde tal efter svært kvartal

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd er igen i røde tal oven på et kvartal, der har presset hele industrien. Rederiet har netop offentliggjort den nye alliance The Alliance med fem andre rederier.
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd med den tidligere Maersk-direktør Rolf Habben Jansen i spidsen har igen røde tal på bundlinjen efter et kvartal, der i den grad har presset containerindustrien globalt.

Rederiet, der er blandt de største i verden, har ellers været i gang med en spareøvelse i længere tid, men de ekstremt lave fragtrater i de tre første måneder af året har presset rederiet så hårdt, at det nu taber penge igen. Nettoresultatet blev et minus på 43 mio. euro (320 mio. danske kroner) efter et overskud i det foregående kvartal på 128 mio. euro.

På grund af de lave fragtrater, der for Hapag-Lloyds vedkommende i gennemsnit faldt til 1067 dollars fra 1331 dollars i det foregående kvartal, faldt omsætningen til 1,9 mia. euro fra 2,3 mia. euro året før.

"I det sæsonmæssige svage første kvartal opnåede vi et acceptabelt resultat med et mindre driftsoverskud og en ebitda-margin på 6,4 procent. Det skyldtes ikke mindst de synergieffekter, der er opnået indtil videre i forbindelse med fusionen med CSAV og forbedringerne i vores omkostninger i Octave-programmet, som vi implementerede i 2015," lyder det fra CEO Rolf Habben Jansen.

Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd

Tilsammen udgør de to dele årlige besparelser på langt sigt på 600 mio. dollars sammenlignet med 2014. Hertil kommer, hvad rederiet kalder Octave 2, som vil betyde yderligere besparelser på et to-cifret million-beløb.

Rederiet fik et overskud på driften på 123,4 mio. euro mod 283, 6 mio. euro samme periode sidste år.

Efter ugers spekulationer er det netop blevet bekræftet, at markedet får en ny og tredje alliance, der består af resterne af de gamle alliancer G6, CHKYE og Ocean Three. Den nye alliance træder i kraft til april næste år med Hapag-Lloyd i spidsen.

Foruden det tyske rederi, der for tiden ligger i forhandlinger om en sammenlægning med arabiske UASC, tæller samarbejdet desuden de asiatiske rederier Hanjin, K Line, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha and Yang Ming.

Hapag-Lloyd venter et forbedret driftsresultat for hele 2016.

Rederiet fusionerede med chilenske CSAV i 2014, som bl.a. betød, at CSAV blev den største enkeltaktionær i Hapag-Lloyd

Containerrederier bekræfter ny alliance

Så mange containerrederier er forsvundet de sidste tyve år

Alphaliner: Otte rederier vil danne ny storalliance 

Ny storalliance rykker i 2017 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også