Maersk Line slået på målstregen i kampen om Iran

Det statslige iranske containerrederi, Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL), har valgt Maersk Lines store konkurrent, franske CMA CGM, som sin tætte samarbejdspartner. Det er anden gang inden for få måneder, at CMA CGM slår det danske rederi.

Iranske Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL), det statsejede iranske containerrederi, har valgt at indgå en samarbejdsaftale med det franske containerrederi CMA CGM. Ifølge aftalen skal de to rederier fremover bruge hinandens skibe og deles om at drive fælles ruter, lige som man vil samarbejde om at bruge diverse havneterminaler.

"Den gradvise fjernelse af sanktioner vil bringe stærkt vækst i handlen mellem Iran og resten af verden. Denne aftale åbner op for nye muligheder for, at CMA CGM kan udvide i denne region," skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Hvor CMA CGM er et af verdens største privatejede selskaber, opbygget af den franske forretningsmand Jacques Saadé og sidenhen varetaget af ham og familien, er IRISL det største containerrederi i Iran og ejet af den iranske stat. Rederiet er kun netop taget af listen over sanktionerede selskaber i forbindelse med det internationale samfunds fordømmelse af Irans atomprogram.

Danske rederier i Iran mens Saudi-konflikt eskalerer 

De store globale containerrederier har flokkedes om at få en aftalen med rederiet i Iran, som ses som det store nye marked midt i en historisk krisetid for containerindustrien. Det gælder også Maersk Line, som for nylig var i Iran for at undersøge mulighederne for samarbejdsaftaler, og det sås tydeligt på det seneste Danish Maritime Forum i København, hvor repræsentanter for Maersk Gruppen holdt godt øje med den helt centrale figur i iransk shipping, bestyrelsesformand for IRISL, Mohammed Saeidi.

Hvor CMA CGM i øjeblikket råder over mere end 445 skibe, ifølge sin hjemmeside, har IRISL snor i 160 af slagsen, og aftalen mellem de to er kærkommen for Iran, siger bestyrelsesformand for IRISL, Mohammed Saeidi.

"Vi imødegår en ny situation med Vesten. Der er masser af muligheder, særligt for IRISL. Vi skal udvikle og forøge vores faciliteter og antallet af skibe," siger han til flere medier. Ifølge den franske avis Le Monde vil CMA CGM åbne seks kontorer i landet.

Aftalen, der blev underskrevet ved en ceremoni med de to landes overhoveder i går i Paris, er en del af en pakke mellem de to lande, der også indeholder store aftaler med Airbus og Peugeot.

CMA CGM slår Maersk igen

Ud over CMA CGM har også taiwanesiske Evergreen fået en aftale i stand med Iran, lige som containerrederiet MSC, en del af 2M-alliancen, begyndte at anløbe iranske havne i december sidste år.

Det er anden gang inden for få måneder, at Maersk Line er slået af sin største konkurrent, hvis man ser bort fra nummer to på ranglisten, MSC, som samtidig er Maersk Lines samarbejdspartner. I slutningen af 2015 var det ligeledes CMA CGM, der trak det længste strå i kampen om at overtage det nødlidende Singapore-baserede APL, som CMA CGM også rendte af med.

CMA CGM har for nuværende tre direkte ruter til Iran, som forbinder landet til Afrika, Asien og Indien og med lidt omlastning, også De Forenede Arabiske Emirater.

I december fremlagde IRISL planer om at bestille nye skibe på 18.000 teu fra kinesiske skibsværfter. Den samlede ordre vurderes af Maritime Executive til at kunne løbe op i 600.000 teu og indbefatter ikke andre potentielle nyindkøb af andre fragtskibe og tørlastskibe, som rederiet også driver.

Maersk Line er stadig ved at undersøge markedet i Iran.

 

Mens Maersk venter er konkurrenterne godt i gang i Iran 

Iransk shipping søger efter vestlige partnere

Maersk forhandler om udvikling af iranske oliefelter 

Evergas: Tre store udfordringer for handel med Iran

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også