Ny Asien-Latinamerika VSA skærer på Stillehavet

Maersk Lines partner i 2M, italiensk-ejede MSC, har indgået en større samsejlingsaftale på Asien-Latinamerika med en række containerrederier fra de øvrige store alliancer. Parterne skærer en hel streng væk på Stillehavet.

Mediterranean Shipping Company, MSC, har indgået en større Vessel Sharing Agreement, VSA, på servicen mellem Asien og Latinamerika, hvor rederiet ellers i forvejen er førende.

MSC, der er Maersk Lines samarbejdspartner i verdens største alliance 2M på Asien-Europa har dog valgt helt andre rederier på Stillehavsruten, nemlig Hapag-Lloyd, Hamburg Süd, CMA CGM, China Shipping og Hyundai. De seks rederier har samtidig besluttet at beskære deres samlede service med fire strenge ned til tre for at reducere kapaciteten på Stillehavet.

MSC er i forvejen stor på Latinamerikas vestkyst med kontorer i Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Mexico, Panama og Peru. Den Aponte-ejede rederigruppe har ligesom Maersk Gruppen også et havneterminalselskab Terminal Investment Limited, der i dag er verdens sjettestørste. I 2013 solgte man en tredjedel af selskabet fra til investeringsgruppen Global Infrastructure Partners. Ligesom at Maersk Gruppen gemmen logistikselskabet Damco har lagerfaciliteter rundt omkring i verden, har MSC gennem selskabet Medlog ligeledes varehuse på det meste af kloden herunder også i lande som Chile, Ecuador og Peru.

Maersks sydamerikanske storhavn kræver udvidelser 

Kinesisk containerfusion er en julegave til Maersk 

Stillehavsalliance forbereder sig på ny virkelighed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også