CMA CGM forhandler om lån til opkøb

Det franske rederi er i kontakt med blandt andre BNP Paribas, HSBC Holdings og JP Morgan Chase for at få penge til at bakke et tilbud på Neptune Orient op, skriver Bloomberg.
AF RITZAU FINANS

Det franske containerrederi CMA CGM skulle angiveligt være ved at finde penge til købet af det Singapore-baserede rederi Neptune Orient Line (NOL).

Verdens tredjestørste containerrederi er i forhandlinger med långivere om at få penge til at finansiere det potentielle overtagelsestilbud af NOL, siger kilder med kendskab til sagen til Bloomberg News.

Det franske rederi skulle være i kontakt med blandt andre BNP Paribas, HSBC Holdings og JPMorgan Chase for at få penge til at bakke et tilbud på Neptune Orient op, forlyder det fra kilderne, der ønsker at være anonyme. For der skal mange penge til at købe rederiet i Singapore. CMA CGM skal ifølge Bloomberg kunne sandsynliggøre, at rederiet rent faktisk har pengene i kassen til overtagelse af NOL, der har en markedsværdi på 2,2 mia. dollar.

"Der ligger ikke en færdig aftale endnu, men det er op til CMA at vise, at de har finansieringen til at gå videre. Det franske rederi bør være i stand til at få nogle synergier fra opkøbet. Og så vil en konsolidering være godt for branchen, sagde Sao Hai Lim, finansieringschef hos Baring Asset Management, tirsdag til Bloomberg.

Mens HSBC, Neptune Orient og Temasek afviser at kommentere CMA's søgen efter finansiering, lyder det fra BNP Paribas og JPMorgan, at de ikke umiddelbart kunne kommentere sagen, skriver Bloomberg.

Bliver opkøbet af Neptune Orient en realitet, vil det betyde, at det Marseille-baserede CMA CGM får konsolideret sin position på det globale containermarked, hvor der konkurreres med Maersk Line og Mediterranean Shipping Company, MSC, i en tid med overflod af skibe, faldende efterspørgsel og rekordlave priser.

Maersk Line er verdens største containerrederi, men hvis CMA CGM lykkes med at overtage NOL vil det bringe det franske rederi meget tæt på MSC, der er nummer to på den globale rangliste.

I sidste måned bekræftede NOL og rederiets kontrollerende aktionær, Temasek Holding, at der er forhandlinger i gang med CMA CGM. Det franske selskab har indtil den 7. december til at færdiggøre due diligence og forhandle et endelig tilbud på plads, skriver Bloomberg.

Temasek er et statsejede investeringsselskab i Singapore, og det ejer omkring 67 pct. af Neptune Orient, viser data indsamlet af Bloomberg.

Stillehavsalliance forbereder sig på ny virkelighed 

Fransk containeropkøb kan blive industriens hidtil største  

Konsolideringsbølge udfordrer Maersk Lines vigtigste ruter 

Containergigant tæt på opkøb af Singapore-rederi  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også