Maersk overvejer angiveligt køb af konkurrent

Maersk og det franske containerrederi CMA CGM skulle ifølge Bloomberg begge være interesserede i at købe konkurrenten Neptune Orient Lines (NOL), der har base i Singapore.
AF RITZAU FINANS

Maersk og franske CMA CGM, verdens tredjestørste containerrederi, er angiveligt begge interesserede i at overtage konkurrenten Neptune Orient Lines (NOL), der har base i Singapore.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til anonyme kilder med kendskab til forløbet.

CMA CGM er ifølge mediet længst fremme i processen, idet det Marseille-baserede selskab skulle være kommet med et foreløbigt bud på Neptune Orient Lines, der har en markedsværdi på knap 13,25 mia. kr. Selskabet er nu i gang med en såkaldt due diligence, hvor det får adgang til regnskabsbøgerne hos Singapore-selskabet.

Ifølge Bloomberg News' kilder er Maersk også i dialog om et køb, men ikke så langt i processen som CMA CGM, og Maersk har kun ført indledende samtaler med Neptune Orient Lines.

Maersks topchef Nils Smedegaard Andersen vil ikke komme med konkrete kommentarer på sagen over for nyhedsbureauet, men siger, at konglomeratet altid vil kigge på muligheder, der dukker op.

Alphaliner: Ingen oplagte købere til NOL 

"Vi er altid klar til at se på, hvad der kommer til salg i markedet, men vores strategi er først og fremmest at vokse organisk," siger han til Bloomberg News

Topchefen meddeler samtidig, at han vil byde enhver konsolidering i branchen velkommen, da det kan skabe en mere sund industri.

Netop markedet for fragt af containere har været svagt på det seneste, hvilket også var tydeligt hos A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, i regnskabet for tredje kvartal, der blev offentliggjort fredag. Her faldt driftsindtjeningen til 765 mio. dollar fra 1178 mio. dollar i samme periode året før.

Maersk Line har dog haft en sundere forretning end Neptune Orient Lines, der ud over at drive containerrederiet APL også driver havne rundt om i hele verden.

Salgsrygter løfter containerselskab på børsen i Singapore 

Neptune Orient Lines omsatte i 2014 for 8,6 milliarder dollar, svarende til et fald på 2 procent fra året før. Selskabet realiserede et driftsresultat på EBIT-niveau på minus 76 millioner dollar i 2014. Det var dog markant mindre end i 2013, hvor selskabet måtte sluge et minus på 167 millioner dollar.

På bundlinjen viste nettoresultatet et minus på 260 millioner dollar mod et minus 76 millioner dollar i 2013.

Neptune Orient Lines har 7000 ansatte på verdensplan og kontorer i 45 lande. I 2014 transporterede Neptune Orient, hvad der svarede til 2,8 millioner fyrrefodscontainere (feu).

Flere ting taler imidlertid imod køb af Singapore-konkurrenten, vurderer Stig Frederiksen, aktieanalytiker i Nordea.

En ordrebog fyldt med nye skibe og konkurrencemæssige problemer i USA gør det usandsynligt, at A.P. Møller-Mærsk skulle købe konkurrenten Neptune Orient Lines (NOL), vurderer han i en kommentar til Bloomberg News.

"Jeg har svært ved at se det. Det skyldes blandt andet, at Mærsk lige har været ude og fylde ordrebogen op med nye skibe, som dog godt nok er større skibe end NOL," siger Stig Frederiksen.

Maersk Line meddelte i onsdags, at man droppede en række optioner på en række skibe, og hvis man udelukkende ser på det forhold, kunne et opkøb være en mulighed, men Stig Frederiksen finder det alligevel usandsynligt.

"Mærsk har godt nok lige skrottet optioner af skibe på 14.000 teu, som svarer til de skibe, NOL blandt andet har, så på den måde giver det mening," siger Stig Frederiksen og fortsætter:

"Der vil være nogle problemer med de amerikanske myndigheder, som Maersk Line har en kontrakt med, og hvilket NOL også har. Uanset hvor god en relation Mærsk har til de amerikanske myndigheder, så ville det være svært at forestille sig, at Mærsk ville få hele kontrakten. Så allerede der ville der være en negativ salgssynergi, og på den baggrund har jeg svært ved at se det ske," siger han.

Stig Frederiksen vurderer i stedet, at CMA CGM ville være en mere oplagt køber af Neptune Orient Lines, da selskabet ifølge hans vurdering ikke ville løbe ind i samme problemer med de amerikanske myndigheder.

Flere bejlere til køb af Singapores containerrederi

Avis: Salget af NOL er gået i gang 

Nils Smedegaard: Vores markeder er i en meget dårlig forfatning  

Få overblikket over Maersk-regnskabet her  

Maersk Line falder markant på overskud og omsætning 

Maersk-gruppens overskud dykker med 50 procent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også