Flere bejlere til køb af Singapores containerrederi

Singapores Neptune Orient Lines (NOL) har en forholdsvis ung flåde, der gør rederiet interessant for især tre konkurrenter.

Arabiske United Arab Shipping Company (UASC), Hapag-Lloyd og Hamburg Süd nævnes blandt shippinganalytikere som potentielle købere af det Singapore-kontrollerede Neptune Orient Lines (NOL).

Trods de seneste års pres på containerindustrien med udsigt til en rum tid med en fortsat alt for stor kapacitet, er det netop NOLs nye skibe og rederiets markedsandel på 2,8 procent, der gør rederiet attraktivt for flere.

Singapores statsejede selskab Temasek har sat sin majoritetspost til salg i NOL, som har haft underskud i fem ud af de sidste seks år. Ifølge nyhedsbureauet Reuters har NOL en markedsværd på ca. 1,8 milliarder dollars, men købere skal formentlig lægge omkring 30 procent oven i for rederiets, anslår bankkilder tæt på processen.

Andy Lane, partner i firmaet CTI Consultancy i Singapore, siger til Reuters, at en køber kan få kontrol med en forholdsvis ung flåde i NOL for omkring halvdelen af, hvad nybygninger vil koste i dag. 

Det Qatar-kontrollerede United Arab Shipping Company, der har danske Jørn Hinge som CEO, har et omfattende nybygningsprogram med 11 15.000 teu-skibe og seks 18.800 teu-skibe, der leveres i 2016. I indeværende år får rederiet leveret 10 nybygninger.

NOL, der er moderselskab i containerrederiet APL, har siden 2009 haft et omfattende tab på i alt 1,5 milliarder dollars. Det ser ikke bedre ud for andet kvartal i år, hvor selskabet forventes at fremlægge et minus, bemærkede analysehuset Alphaliner for nylig.

Der har for nylig været flere rederier på banen i rygtestrømmen om, hvem der kunne være interesseret i NOL, bl.a. Maersk Line.

"Der er kommet rygter frem om et salg af APL, da det Singapore-baserede rederi slet ikke er i stand til vende sin tabsgivende containerforretning rundt på trods af adskellige skift på ledelsesplan i det seneste årti. Der er kommet flere potentielle købere på banen, herunder OOCL, Hapag-Lloyd, Maersk, CMA CGM, COSCO, UASC og selv PIL, selvom ingen af dem offentligt har bekræftet deres interesse," skrev Alphaliner for nylig.

Til ShippingWatch vil rederiets senior press officer Michael Christian Storgaard da heller ikke sige andet, end at man "ikke kommenterer på rygter og spekulation."

Fald i omsætningen hos salgsmodne NOL 

Hårdt pres på OOCL i andet kvartal 

Alphaliner: Ingen oplagte købere til NOL 

Avis: Salget af NOL er gået i gang 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også