Containergiganter skærer i kinesiske gebyrer

11 containerrederier har på opfordring af embedsværket i Beijing skåret i gebyrerne for blandt andet telex-service og fortoldning af gods. Angiveligt for at genindføre et "fornuftigt niveau" af servicegebyrer.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Maersk Line og CMA CGM er blot de seneste i rækken af containerrederier, der efter en henvendelse fra de kinesiske myndigheder har fjernet en række omkostninger og gebyrer på deres services fra Kina. Det skriver Lloyd's List.

Helt konkret drejer det sig om gebyrer for dokumentation, telex-service og tolddeklarationer, der bliver fjernet, meddeles det fra China's National Development and Reform Commission (NRDC).

I forvejen har en lang række asiatiske rederier, herunder K-Line og Evergreen, allerede skåret i udgifterne på ruter til og fra Kina. Ifølge shippingmediet har Maersk Line skåret med virkning fra 1. november, mens franske CMA CGM's gebyrhug træder i kraft om et par uger.

Ifølge de kinesiske myndigheder vil gebyrhuggene fra Maersk Line og CMA CGM spare eksporten for 14,5 millioner dollars (knap 100 millioner kroner) i udgifter.

Som før nævnt har 11 rederier indvilliget i at "udføre selv-inspektion og føre servicegebyrer tilbage til et fornuftigt niveau," som myndighederne angiveligt formulerer det. NRDC har derefter peget på rederiernes gebyrhug på telex-service som et udtryk for, hvor effektivt initiativet er.

Japanske K-Line og Maersk Line skulle ifølge Lloyd's List have reduceret gebyrerne på netop denne service med henholdsvis 62,5 procent og 57,8 procent. Andre, som Evergreen, Wan Hai Lines, Chians SHipping Container Lines, Hanjin Shipping og Mighty Ocean Shipping, har angiveligt reduceret med mellem 10 procent og 50 procent på telex-service.

For at hjælpe eksporten på vej og "lette eksportørernes byrder", har kinesiske myndigheder påtalt diverse havnegebyrer, og fra det kinesiske transportministerium lød der i sidste uge en officiel besked til landets havne, hvor man beder om, at der bliver ryddet op i "ulovlige gebyrer".

Kina fastsætter vækstmål i ny femårsplan 

Kina: Vækstmål har aldrig været mejslet i granit

Kina gransker shippingselskaber for overpriser 

Rederier kapitulerer på gebyr i amerikanske havne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også