Rederier kapitulerer på gebyr i amerikanske havne

Flere containerrederier trækker nu udmeldingen om et ekstragebyr i havnene på den amerikanske vestkyst tilbage. Det sker efter FMC's indblanding i sagen, skriver Journal of Commerce.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Konflikten på den amerikanske vestkyst, hvor containerskibe ligger i kø for at komme af med lasten, bølger frem og tilbage.

Først ville rederierne på grund af overbelastning og forsinkelser i havnene Los Angeles og Long Beach indføre et ekstragebyr på 1.000 USD per feu. Så vil de ikke. Det gælder i hvert fald for nogle. Ifølge Journal of Commerce har mindst syv redere suspenderet ekstragebyret på last fra Asien til Vestkysten. Det drejer sig om CMA CGM, Evergreen, OOCL og U.S Lines samt MSC. Også Maersk Line har i en update til kunderne oplyst, at gebyret ikke bliver til noget.

I sidste uge meddelte den store containerkonference på Stillehavet, TSA, ellers, at man kollektivt ville indføre de ekstra gebyrer fra i mandags.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det fik forleden de amerikanske søfartsmyndigheder FMC på banen med et opråb om, at rederne ifølge amerikansk lovgivning, The Shipping Act, ikke kan indføre ekstraudgifter for kunderne fra den ene dag til den anden. Det skal varsles 30 dage i forvejen.

"For os er 64.000 USD-spørgsmålet: Hvad er den udløsende faktor. Hvilket grundlag giver dem lov til at opkræve et gebyr? Det er det interessante spørgsmål, som vi, FMC, skal se på. Vores personale ser på, om der overhovedet er et lovligt grundlag, derberettiger til at opkræve de her gebyrer," har formand for FMC Mario Cordero sagt til Journal of Commerce.

Kampen på den amerikanske vestkyst spidser til 

Knaphed på chauffører rammer Maersk i USA

Guldruterne for containere skuffer stort i 2014  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også