DSV slækker på de hårde idealer fremover

Analyse: Historien har vist, at DSV har fået mere ud af sine opkøb end ventet. Selskabet åbner for at lempe en smule på kravene.
Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup
AF KASPER BRØNDGAARD ANDERSEN, JYLLANDS-POSTEN

Der skulle kigges dybt i bægeret for at finde nogen form for malurt, da DSV onsdag afviklede sin første kapitalmarkedsdag i fire år.

Speditørkæmpen skovler penge ind og kaprer stadig større markedsandele fra de klassiske transportvirksomheder.

En analytiker ville vide, om ikke DSV-ledelsen - der kun består af danske mænd - kunne have gavn af udenlandsk blod, men det blev afvist af CEO Jens Bjørn Andersen.

Han kaldte godt nok situationen "flov" for en global virksomhed, men sagde samtidig, at han har valgt de bedste til jobbet (og at det bevises af DSV's marginer).

Faktum er da også, at hvor flere konkurrenter kæmper i øjeblikket, buldrer DSV af sted - især til luft og til vands.

Amerikanske UTI Worldwide, som DSV overvejede at købe sidste år, styrtbløder, og XPO Logistics, en anden konkurrent over there, vokser voldsomt, men taber penge hurtigere end der kan siges container.

Det lyder overraskende banalt, men succesen i DSV skyldes et tårnhøjt fokus på at øge indtjeningen og ikke vækst for vækstens skyld, og det er den gamle garde tilsyneladende garant for.

De fleste af DSV's topchefer har været i selskabet siden 1980'erne - dengang DSV var ingenting - og det giver en uformel og direkte omgangstone, hvor der er kort fra tanke til handling.

DSV kalder det sit dna, og det kan lyde som den største floskel af dem alle, men der er tilsyneladende noget om snakken. Selskabet er i hvert ikke for alle og enhver.

Da DSV i 2008, dengang med formand Kurt Larsen ved roret, købte belgiske ABX Logistics for 750 mio. euro, havde begge selskaber 400 medarbejdere i USA.

I dag har DSV 450 medarbejdere i USA og har aldrig tjent flere penge.

Det er også forklaringen på, at DSV's ledelse hulens gerne vil købe op, for ses der bort fra norske Ontime og Frans Maas' forretning i Rusland, har DSV fået fuld valuta for skillingen - og mere til - når speditøren har været på rov.

På kapitalmarkedsdagen indrømmede ledelsen da også, at DSV historisk har været for konservativ, når man har regnet på gevinsten ved nye opkøb.

Der blev sågar åbnet for, at DSV kan være villig til at betale en højere pris i fremtiden. Tiden må vise, hvad det ender med, men lidt har ændret sig.

DSV har som det sidste selskab i C20-indekset fået både presseafdeling og HR-direktør, og et nyt hovedkvarter ved Hedehusene blev taget i brug sidste år.

Det var i øvrigt det første, som topchef Jens Bjørn Andersen adresserede, da investorer, bankforbindelser og analytikere var samlet onsdag til kapitalmarkedsdagen.

Det nye hovedkvarter, selvom det ser fancy ud, er billigere end det gamle setup, beroligede han de fremmødte, og DSV ødsler stadig ikke med pengene.

DSVs topchef: Ny forretningsdivision bliver næppe aktuel 

DSV ejer 4,48 pct. egne aktier 

DSV og Blue Water vokser på nichemarked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også