SCFI stiger med 2,3 procent

Raterne på containertransport tog revanche i uge 35, da det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, steg 2,3 pct. til 690,38 mod et fald på knap 10 pct. i den foregående uge.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

Raterne på containertransport tog i uge 35 revanche, da det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, steg 2,3 pct. til 690,38 mod et fald på knap 10 pct. i den foregående uge.

Som konsekvens af for mange skibe på vandet og vigende efterspørgsel har markedet været præget af rekordlave rater gennem det meste af 2015. Og selvom fredagens SCFI-tal ikke viste en stor stigning, er det dog en pil mod normalisering.

A.P. Møller Mærsk anerkender, at priserne er historisk lave, og selskabet har også gennem en længere periode forsøgt at hæve raterne.

Fra september vil selskabet forsøge at løfte priserne med 1000 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruten til Nordeuropa, mens priserne til Middelhavet vil blive hævet med 1250 dollar. Der er dog ingen udsigter til, at Mærsk kan få hævet raterne for de lange kontrakter lige foreløbigt.

"Der er ikke nogle forhandlinger om lange kontrakter lige i øjeblikket. De er lukket for i år, og så skal de sidst på året i år og til maj næste år tages op til revurdering," sagde Maersk-topchef Nils Smedegaard Andersen på en telekonference efter koncernens aflæggelse af regnskabet for andet kvartal.

Nyt ratefald på Asien-Europa 

Containerrater stabiliserer sig for anden uge på stribe 

Svært at være optimistisk trods ratestignigner 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også