Containerrater stabiliserer sig for anden uge på stribe

Fragtraterne på de store shipping-ruter rundt i verden har ligget helt fladt i den forgangne uge, hvilket er anden uge i træk med en stabil udvikling efter et 2015, hvor raterne har været ekstremt volatile.
AF RITZAU FINANS

For anden uge i træk holder fragtraterne på de store containerruter i verden sig stabilt i et 2015, hvor raterne har været ekstremt volatile.

Det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, er i denne uge faldet med 0,5 pct. til 745,60, hvilket følger sidste uges drop på 8,8 pct.

SCFI sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct. Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier, herunder danske Maersk Line, har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.

Der har blandt andet været intensiv priskrig på ruten mellem Asien og Europa i løbet af året, hvor markedet har været præget af lav efterspørgsel og et overudbud af skibe. Det har betydet rekordlave rater, hvilket har gjort det svært for rederierne at tjene penge, og de selvsamme rederier har af mange omgange forsøgt at hæve raterne med begrænset succes.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Hos A.P. Møller-Mærsk sagde topchef Nils Smedegaard Andersen torsdag, at han ser den nuværende situation som midlertidig.

"Raterne er meget, meget lave - også i historisk sammenhæng. Det presser selvfølgelig indtjeningen for alle. Jeg tror ikke, at man skal se det som en langvarig tendens på nogen måde. Der er jo sket det, at der er kommet to nye store alliancer i drift i første halvår," sagde Nils Smedegaard Andersen på en presse-telekonference efter koncernens regnskab for andet kvartal og uddybede:

"De har faset skibe ind, og vi har faset skibe ind, og også på grund af effektivisering af netværket, fordi det er blevet større, er vi endt op med mere kapacitet, end der har været historisk. Samtidig er volumen faldet, og den cocktail er noget, der ofte giver anledning til pres på priserne. Jeg tror, det er noget, der vil normaliserer sig stille og roligt. Kapaciteten vil blive tilpasset efterspørgslen, og jeg ser der egentlig som noget forbigående."

Maersk Line kan glæde sig over en højere kontraktafdækning end konkurrenterne, og at selskabet dermed er mindre eksponeret mod spotmarkedet, men senere på året, og i maj næste år, skal kontrakterne tages til genforhandling, hvilket selvsagt vil få stor betydning for indtjeningsmulighederne.

Maersk Line overskud i andet kvartal 507 millioner USD 

SeaIntel Consulting: Containerfusion ændrer alliancer 

50 procent flere ledige containerskibe i juli 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også