Analytiker: Asien-Europa-rater kommer op igen

Faldet fredag i containerraterne på Asien-Europa vil blive udbedret på længere sigt, lyder det fra analytiker i Alm. Brand.
AF RITZAU FINANS

Raterne på containerfragt på den vigtige handelsrute mellem Asien og Europa faldt kraftigt fredag. Men det var forventeligt og på længere sigt, vil raterne stige.

Det vurderer Jesper Christensen, analytiker i Alm. Brand.

"Vi er midt i en måned, derfor er det forventeligt, at de falder," slår Jesper Christensen fast over for Ritzau Finans.

Ifølge analytikeren bevæger raterne sig nemlig i en cyklus. Containerselskaber som Maersk Line annoncer ratevendinger den første i en måned. Afhængigt af, hvordan raterne falder, ser man den efterfølgende fredag, at raterne for eksempel ryger i vejret den dato, selskaberne har annonceret ratevendingerne. De følgende fire-seks uger falder raterne dog igen.

Således dykkede spotraterne 25,9 pct. i denne uge, så spotprisen for at fragte en tyvefodscontainer (teu) fra Asien til Nordeuropa nu lyder på 518 dollar. Det sker efter, at raterne på ruten i midten af juni nåede et historisk lavpunkt, da de var nede i 205 dollar per container.

Siden har en række af de store rederier - inklusive A.P. Møller-Mærsks containerben Maersk Line - forsøgt at presse priserne op ved at hæve raterne. Det gjorde de senest med virkning fra 1. juli, hvor de store aktører løftede priserne med 900-1300 dollar per container. Og her omkring to uger falder raterne altså igen.

"Igennem hele året har der været en klar nedadgående tendens, hvor de toppe, der kom, når de endelig fik en rateøgning igennem, var laver end tidligere. Det afspejler to ting: Dels at oliepriserne er lavere, dels at prisdisciplinen har været elendig. Selv hvis man ser bort fra olieprisen, havde raterne været lavere, fordi der har været stor kamp om kunderne," forklarer Jesper Christensen.

To andre forhold, der spiller ind på de lave rater, er ringe kapacitetsudnyttelse og manglende prisdisciplin hos rederierne. Det er nemlig det samme antal skibe, som har sejlet på ruten, men der har ikke være kunder nok til at fylde ruten op.

"Kapacitetsudnyttelse spiller en rolle, men noget, der har lige så stor betydning, er den interne prisdisciplin inden for sektoren. Salgsmedarbejderne bør holde op med at give prisnedslag til kunderne, fordi man ikke har råd til det på virksomhedsniveau," siger Jesper Christensen.

Fremadrettet forventer han dog, at raterne vil stige.

"Jeg tror, at vi så en lille vending for to uger siden, og at den næste rateøgning vil være en større succes igen. Fredag den 31. juli eller fredag den 7. august vil raterne stige igen, og de vil stige ganske pænt. Det kan godt være en stigning til 700 dollar per teu. Men jeg kan garantere, at den 14. august vil raterne falde omkring 100 dollar igen," vurderer Jesper Christensen med henvisning til ratecyklussen.

Rater på Asien-Europa falder kraftigt igen 

Tocifret fald i rateindeks 

Drewry: Containerredere heldige hvis de når break-even i 2015 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også