Tocifret fald i rateindeks
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711817.ece/ALTERNATES/schema-16_9/GammanTerminal.jpg)
Raterne på containerruterne ud af Kina faldt igen i denne uge, og for anden uge i træk var der tale om et tocifret procentvis fald i Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden.
Indekset falder denne uge 10,9 pct. til 593,20 - dermed bliver den få måneder gamle faldrekord på 10,8 pct. overgået.
Raterne har i maj og juni ligget på et historisk lavpunkt, hvilket de store rederier, der blandt andre tæller danske Maersk Line, af flere omgange har prøvet at kompensere for ved at hæve raterne.
1. juli løftede flere af rederier for eksempel raterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Nordeuropa, og det slog umiddelbart igennem over to uger, hvor SCFI hoppede markant. Men nu har der været et samlet fald på 20 pct. over to uger siden da, så rederierne virker ikke til at have kunnet holde prisdisciplinen over for kunderne.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
SCFI sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct.
Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten. Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.
Avis: Salget af NOL er gået i gang
Maersk Line og MSC er mest stabile på Asien-Europa
Maersk Line løfter Asien-Europa-rater