Ratebedring rammer vigtig containerrute

Fragtraterne på de store containerruter mellem Asien og Europa steg kraftigt i denne uge. Fra Shanghai til Nordeuropa er hoppet på 167 procent.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF RITZAU FINANS

Fragtraterne på de store containershipping-ruter mellem Asien og Europa steg kraftigt i denne uge efter at have oplevet tocifrede procentvise fald de seneste seks uger.

Spotraten på at flytte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til Nordeuropa ligger nu i snit på 548 dollar ifølge seneste aflæsning af SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange. Det er et hop på hele 167 pct. på en uge, skriver branchemediet Journal of Commerce.

Dermed ser de ratestigninger, som en række rederier - herunder Maersk Line - annoncerede med virkning fra 1. juli, til at have givet delvis succes.

De seneste seks uger var raten dykket fra 861 dollar til 205 dollar per teu, og otte af de seneste 13 uger har budt på bundrekorder på ruten.

De historisk lave rater skal dog ses i lyset af, at prisen på brændstof er lav, hvilket sænker rederiernes omkostninger.

Også det brede SCFI-indekset stiger denne uge 15,1 pct. til 640,64 point og stopper seks ugers fald. Det var det største procentmæssige skridt opad siden december, og før denne uge havde indekset sat bundrekorder fem uger i træk.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

SCFI-indekset sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som er den måske vigtigste for de store containerrederier, heriblandt Maersk Line, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct. Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, om end de fleste rederier har afdækket hovedparten af deres kapacitet med længerevarende kontrakter, der ikke er udsat for pludselige ratedyk eller -stigninger.

De seneste forsøg på at løfte spotraterne har hyppigt slået fejl for rederierne, der kæmper med for mange store skibe til for få containere. Overkapaciteten har presset raterne ned til de rekordlave niveauer, og først for nylig er rederierne begyndt at reagere ved at skrue ned for antallet sejladser hen over sommeren.

Det er Shanghai Shipping Exchange, der står for at indsamle SCFI-tallene, som består af indberetninger fra 32 firmaer i shippingbranchen, herunder alle de største containerrederier.

Det tilsvarende CCFI-indeks, der i højere grad er baseret på længere kontrakter og derfor svinger mindre, falder denne uge 1,8 pct. til 811,09.

Rater bryder seks ugers nedtur med stort hop 

SeaIntel: Containerrater går under nulpunktet

Maersk-konkurrenter trækker skibe ud af Asien-Europa-ruten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også