Rater bryder seks ugers nedtur med stort hop
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7073317.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Zim_1.jpg)
Efter at være faldet, faldet og faldet igen de seneste seks uger - og næsten hver uge siden det kinesiske nytår i februar - er der endelig godt nyt til containerrederierne fra SCFI-indekset over spotpriser på fragt fra Kina til verden ad søvejen.
Det viser data fra rateindekset fredag morgen.
Indekset stiger denne uge 15,1 pct. til 640,64 point og tager dermed det største procentmæssige skridt opad siden december. Før det havde indekset sat bundrekorder fem uger i træk.
Det kan være rederiernes mange planlagte rateforhøjelser, gældende fra indgangen af juli, der har haft en effekt på rateniveauet.
Maersk Line ville eksempelvis lægge 1150 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruterne mellem Asien og Europa, hvor spotraterne i sidste uge var nede på bare 243 dollar i snit, og mange rederier fulgte trop på ruten. Derudover er der varslet diverse andre sommerprisløft på andre ruter ud af Kina.
De seneste forsøg på at løfte raterne har dog slået fejl for rederierne, der kæmper med for mange store skibe til for få containere. Overkapaciteten har presset raterne ned til rekordlave niveauer, og først for nylig er rederierne begyndt at reagere ved at skrue ned for antallet sejladser hen over sommeren.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
SCFI-indekset sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som er den måske vigtigste for de store containerrederier, heriblandt Maersk Line, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct.
Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten.
Amerikanske myndigheder lemper regler for UASC
Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, om end de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter, der ikke er udsat for pludselige ratedyk eller -stigninger.
Det er Shanghai Shipping Exchange, der står for at indsamle SCFI-tallene, som består af indberetninger fra 32 firmaer i shippingbranchen, herunder alle de største containerrederier.
Det tilsvarende CCFI-indeks, der i højere grad er baseret på længere kontrakter og derfor svinger mindre, falder denne uge 1,8 pct. til 811,09.
Ny kæberasler til containermarkedet - flere tab truer