Amerikanske myndigheder lemper regler for UASC

United Arab Shipping Company (UASC) har fået en undtagelse fra de amerikanske regler for statsejede shippingselskaber, og FMC har givet containerrederiet lov til at undlade at melde rateændringer, skriver Wall Street Journal.
Foto: UASC
Foto: UASC

De amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, har besluttet at godtage en forespørgsel fra Qatar-rederiet United Arab Shipping Company (UASC), som har bedt om at blive undtaget nogle særlige regler, der normalt gælder for shippingselskaber ejerskab hos en udenlandsk stat. Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge avisen har FMC en liste over rederier, hvor størstedelen er statsejet i andre lande og derfor bliver set endnu mere efter i sømmene i forbindelse med deres prisniveau, end private aktører gør. På den måde forsøger FMC at forhindre prisaftaler, der kan presse aktørerne i den private sektor. På listen er blandt andre en del kinesiske containerrederier.

Regeringen i Qatar købte sidste år 51,3 procent i UASC, og det kvalificerede dermed selskabet til at komme under FMC's regler, sagde en talsmand for FMC dengang. Det fik imidlertid containerrederiet til at søge om at blive undtaget de regler, der betyder, at rederiet skal melde ind til FMC, hver gang man ønsker at ændre deres rater. Herefter skal rederiet vente 30 dage med at ændre dem. Og det kan gøre det udfordrende at tilpasse sig et containermarked som det nuværende, hvor raterne falder fra den ene uge til den anden.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Onsdag godtog FMC at fritage UASC fra reglerne, skriver Wall Street Journal, hvor en af kommissionens medlemmer kaldte UASC for en leder i industrien og roste rederiet for sin gennemsigtige kommunikation.

Alt imens venter14 containerrederier stadig på EU-Kommissionens årelange undersøgelser af påstået koordinering af prisforhøjelser mellem aktørerne. I denne uge fortalte flere kilder fra industrien til ShippingWatch, at man forventer at lande en aftale med EU senere i år.

Maersk-konkurrenter trækker skibe ud af Asien-Europa-ruten 

Evergreen ser ét helt overskyggende problem i industrien

Containerrederier tror på aftale med EU inden 2016 

Kina straffer 21 containerredere for konkurrencesnyd 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også