Cosco bestiller ni kæmpeskibe
![Foto: PR-foto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7240853.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Cosco_Germany_m_090506_02(1).jpg)
Rygterne har sviret i måneder, og nu er det sikkert, at den store kinesiske shippinggruppe Cosco også har bestemt sig for at få kæmpeskibe i flåden.
Rederiet har bestilt ni skibe på hver 20.000 teu. Samtidig har rederiet option på fire mere i samme størrelsesorden, skriver flere medier.
Skibene skal bygges på tre forskellige kinesiske værfter: Shanghai Waigaogiao Shipbuilding (SWS), Nantong Cosco KHI Ship Engineering (NACKS) og på Dalian Shipbuilding Industry Co.
I vinter sikrede Cosco sig et lån på i alt 1,75 milliarder dollars i China EximBank til finansiering af et nybygningsprogram på i alt 53 skibe. Her var der dog ikke kun til containerskibe, men også til selskabets divisioner af tank, tørlast og offshore-skibe. Lånet blev dengang beskrevet som en del af Kinas plan om at modernisere landets store shippingindustri.
Ordrerne på kæmpeskibe kommer kort tid efter, at Maersk Line også har afgivet bestilling på i alt 11 kæmpeskibe på hver 19.630 teu. Med de mange nye bestillinger presses de i forvejen hårdt ramte rater på Asien-Europa yderligere.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Fra maj til slutningen af 2015 leveres 630.000 teu i ny kapacitet i form af skibe på 10.000 teu og derover og med samme niveauer af nybygninger i 2016 og 2017, viste en opgørelse fra Drewry i slutingen af maj.
Samtidig er ordrebøgerne for 2018 og 2019 allerede nu ved at blive fyldt godt op, senest altså med ordrerne fra Cosco.
Drewry forventer, at alle nybygninger på 14.000 teu med en samlet kapacitet på 503.000 teu, der leveres i den resterende del af 2015, indsættes på Asien-Europa.
Alphaliner: Ødelæggende priskrig på containerfragt når nyt lavpunkt