DNB Markets: Maersk slås for tabte markedsandele

Maersk Line tabte markedsandele i årets første tre måneder, og lige nu forsøger rederiet at vinde det tabte tilbage. Det kan ses på det nuværende ekstremt lave rateniveau, noterer DNB Markets.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Maersk Line tabte markedsandele i første kvartal 2015 med fragtmængderne nede med 1,6 procent, og situationen har bidraget yderligere til det ekstremt lave rateniveau i containerindustrien i rederiets bestræbelser på at vinde det tabte tilbage.

Det skriver DNB Markets i en opdatering af Maersk, der ifølge DNB befinder sig i en priskrig om markedsandele på et tidspunkt, hvor efterspørgslen i  containerindustrien lider under afmatningen i Rusland, olieprisfald og mindre vækst i Kina.

DNB Markets vurderer, at Maersk Lines genvundne markedsandele bliver synlige i løbet af tredje kvartal og i en vis udstrækning i indeværende kvartal.

Maersk udnytter lave værftpriser på nye megaskibe 

Mæglerhuset Clarksons Platou noterede ligeledes forleden, at der verserer en regulær priskrig på ruterne mellem Fjernøsten og Europa med spotrater, der kun lige akkurat dækker udgifterne til brændstof.

For Maersk Lines vedkommende har rederiet imidlertid langt fra nået grænsen for, hvor meget omkostningerne kan reduceres, ligesom Maersk fortsat har vist sig i stand til at levere end indtjening markant over niveauet i hele industrien, noterer DNB Markets.  

Clarksons Platou påpegede i forlængelse af Maersk Lines kvartalregnskab i sidste måned, at rederiet er under markant pres for at fylde sine skibe op, og at kvartalsregnskabet fra verdens største containerrederi gav anledning til bekymring i forhold til forventningerne.

Smedegaard: Mindre containerredere får det svært 

Analytiker: Tungt ratepres rammer Maersk i andet kvartal    

2M får gennemsnitsflåde på Asien-Europa på 17.000 teu 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu