Containerredere misser tiltrængt rateløft på Asien-Europa
Kampen for at løfte rateniveauet på den vigtige handelsstreng fra Asien til Europa er endnu en gang mislykkedes for containerrederne, hvor flere af de store som Maersk Line og Hapag-Lloyd havde varslet markante stigninger i raterne fra 1. maj på mellem 730-1.300 dollars.
Men raterne steg ikke, viser tal fra fredag i sidste uge, der ifølge SCFI, som noterer udviklingen, fortsatte med at falde til 343 dollars per teu, hvilket svarer til et fald på 1,7 procent eller seks dollars, skriver Lloyd's List.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Det får dog ikke containerrederne til at stoppe deres forsøg på at presse priserne op. Det næste vil ifølge Lars Christiansen, der er chief trade officer i det Dubai-baserede rederi UASC, komme i midten af maj, fortæller han til Lloyd's List.
300 nybygninger blokerer for sund containerindustri
I slutningen af april dykkede den lavest udbudte spotrate til under 300 dollars, og det fik analysehuset Alphaliner til at punktere rederens håb en stigning. Overkapaciteten på ruten er simpelthen for massiv, og selvom rederier forsøger at reducere deres kapacitet ved at annullere sejladser, er det ikke nok. Yderligere annulleringer kan forventes i de kommende uger og indtil slutningen af maj, men der vil fortsat være for meget kapacitet i markedet i forhold til den aktuelle efterspørgsel, indtil den typiske højsæson starter i juli, understregede Alphaliner i analysen.
SeaIntel: Lavt rateniveau er ny virkelighed
Relaterede artikler
Afskibere skærper overvågning af containerredere
For abonnenter
SeaIntel: Lavt rateniveau er ny virkelighed
For abonnenter