Containerrater ramt af ny voldsom nedtur

Raterne mellem Asien og Nordeuropa dykkede i denne uge med 14,4 pct. til det historiske lavpunkt på 399 dollar per teu. Det er ellevte uge i træk med ratefald på Asien-Nordeuropa, som i denne periode samlet er faldet 65 procent.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Priserne for containerfragt på de syv verdenshave oplevede et voldsomt fald i denne uge, og fragtraterne nåede dermed et nyt historisk lavpunkt. Særligt de for Maersk Line så vigtige farter mellem Asien og Nordeuropa trækker ned.

Ugens opgørelse over SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange viste fredag et fald på hele 9 pct., og indekset, der viser spotpriserne på containerfragt på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden, nåede dermed helt ned i 721,61 - det laveste niveau nogensinde.

Containerredere i nyt rateuvejr i 2015 

Indekset oplevede i sidste uge ellers en lille opblomstring med en stigning på 3,8 pct., men det var efter seks uger med uafbrudt tilbagegang. Og faldet er altså nu vendt tilbage med stor styrke og understreger en i øjeblikket dårlig forhandlingsposition for containerrederierne over for kunderne.

 

 

Denne uges fald kan i høj grad tilskrives ruten mellem Asien og Nordeuropa, hvor raterne i denne uge dykkede 14,4 pct. til det historiske lavpunkt på 399 doller per teu. Det er ellevte uge i træk med ratefald på Asien-Nordeuropa, som i den periode samlet er faldet 65 pct.

Problemet er grundlæggende et misforhold mellem udbudt kapacitet og efterspørgsel.

SeaIntel Consulting: Hapag-Lloyd står foran kæmpe udfordring 

"I sådan et marked vil rederierne fortsat underbyde hinanden for at fylde deres skibe, indtil de rammer tabsgivende niveauer, hvor ingen (fornuftige) rederier går lavere, med mindre det er i håbet om at vinde markedsandele - en uholdbar idé, siden kunder skaffet ved at underbyde sjældent er særligt loyale," skrev analysefirmaet Seaintel for nylig.

Nordea sænker forventninger til Maersk Line  

Nordeas Maersk-analytiker Stig Frederiksen mener, at Maersk Line er polstret godt til at stå imod.

"Historien har vist, at Maersk Line har formået at vise højere og mere stabile rater, end spotraterne indikerer. Men selvfølgelig er det lave indeks en indikation på, at der er svære markedsvilkår lige nu. Ikke mindst på grund af manglende disciplin og mindre volumer. Det kan selvfølgelig påvirke førstekvartals-regnskabet, men også hvordan ledelsen kommer til at udtale sig om fremtiden," siger Stig Frederiksen til Ritzau Finans.

Alphaliner: Plads til nye fald i rekordlave containerrater

Rater på Asien-Europa i nyt styrtdyk 

Containerredere bestiller kæmpeskibe på stribe 

SeaIntel: Containerrater er dykket til historisk lavpunkt 

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også