Kinesere skærper opsyn med 2M
![Foto: APM Terminals](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4618502.ece/ALTERNATES/schema-16_9/mscsalalah.jpg)
Betingelsen for, at 2M kan få lov at arbejde i Kina er, at alliancen har en markedsandel på under 30 procent. Det har de to rederier Maersk Line og MSC endnu ikke. Derfor vil de kinesiske myndigheder være skarpe i kontrollen af containerrederne op til, at 2M begynder i det nye år.
"I betragtning af deres nuværende kapacitet vil Maersk og MSC's markedsandele på Asien-Europa være over 30 pct.," siger Zhang Shouguo, vice president i den kinesiske rederorganisation China Shipowners' Association, til Journal of Commerce.
Han lægger derudover vægt på, at myndighederne i Kina vil efterforske rederierne, hvis de ikke sørger for at tune deres VSA - Vessel Sharing Agreement - ind efter de kinesiske regler. En anden kilde understreger over for mediet, at de kinesiske myndigheder for alt i verden vil undgå, at en enkelt alliance monopoliserer en hele handelsrute.
De kinesiske myndigheder var i forsommeren dem, der lagde 2M's forgænger - P3-alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM - i graven. De kinesiske myndigheder så P3 som en fusion og ville derfor ikke godkende den.
2M-samarbejdet dækker 185 skibe, der vil sejle på 21 handelsruter og med en kapacitet på 2,1 mio. teu.
SeaIntel: Container-redere bruger længere tid i havne