Kinesere skærper opsyn med 2M

De kinesiske myndigheder vil op til 2M's ikrafttræden 1. januar holde ekstra øje med, om de to rederier i alliancen, Maersk Line og MSC, når ned på en markedsandel under 30 procent. Det skriver Journal of Commerce.
Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Betingelsen for, at 2M kan få lov at arbejde i Kina er, at alliancen har en markedsandel på under 30 procent. Det har de to rederier Maersk Line og MSC endnu ikke. Derfor vil de kinesiske myndigheder være skarpe i kontrollen af containerrederne op til, at 2M begynder i det nye år.

"I betragtning af deres nuværende kapacitet vil Maersk og MSC's markedsandele på Asien-Europa være over 30 pct.," siger Zhang Shouguo, vice president i den kinesiske rederorganisation China Shipowners' Association, til Journal of Commerce.

Han lægger derudover vægt på, at myndighederne i Kina vil efterforske rederierne, hvis de ikke sørger for at tune deres VSA - Vessel Sharing Agreement - ind efter de kinesiske regler. En anden kilde understreger over for mediet, at de kinesiske myndigheder for alt i verden vil undgå, at en enkelt alliance monopoliserer en hele handelsrute.

De kinesiske myndigheder var i forsommeren dem, der lagde 2M's forgænger - P3-alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM - i graven. De kinesiske myndigheder så P3 som en fusion og ville derfor ikke godkende den.

2M-samarbejdet dækker 185 skibe, der vil sejle på 21 handelsruter og med en kapacitet på 2,1 mio. teu.

SeaIntel: Container-redere bruger længere tid i havne 

Asien-Europa rammer laveste niveau i år 

Kinas skibsredere efterlyser mere konkurrence 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også