Varslede ratestigninger er slået igennem

Rederiernes forsøg på at hæve raterne på containerfragt 1. august gav pote, men det er ikke sket med fuld styrke.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF RITZAU FINANS

Rederiernes forsøg på at hæve raterne på containerfragt 1. august gav pote på stort set alle punkter sidste uge. Dog ikke med fuld styrke. Det viser oversigten over raterne i det såkaldte SCFI-indeks kompileret af Shanghai Shipping Exchange.

Hele indekset steg 12,7 pct. til 1195,4 point - det højeste siden marts 2013 - og den udvikling var understøttet af rateløft på næsten alle ruter, indekset måler på. Der var da også varslet ratestigninger på stort set alle ruter fra Asien med effekt 1. august blandt nogle af de støre rederier, heriblandt A.P. Møller - Mærsks markedsførende Maersk Line.

Vigtigt rateindeks vender kurven og stiger 

På de for Maersk Line vigtige ruter fra Asien til Europa viste indekset en stigning på 252 dollar per tyvefodscontainer (teu), eller 20,9 pct., i raten til Nordeuropa, mens raten til Middelhavet steg 433 dollar per teu, svarende til 10,2 pct.

De to europæiske rater, som til sammen vægter 30 pct. i det overordnede indeks, er nu på henholdsvis 1455 og 1608 dollar per teu.

Raterne til USA bidrog også kraftigt til stigningen. De blev øget henholdsvis 433 dollar (25 pct.) og 609 dollar (17 pct.) per fyrrefodscontainer (feu) til henholdsvis den amerikanske vest- og østkyst, så raterne her står på 2198 dollar og 4187 dollar per feu. De vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten i indekset.

Clarkson: Stor vækst i containermængder fra Asien til Europa 

SEB skimter bedring i containermarkedet 

Hongkong-reder havde igen volumenvækst og ratefald 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også