Den hovedsageligt asiatiske containeralliance G6 ryster ikke i bukserne, efter at de kinesiske myndigheder tirsdag valgte at sætte en stopper for Maersk Lines alliance-håb, P3. Det skriver Lloyd's List.
Ifølge "velplacerede kilder" fortæller Lloyd's List, at G6-alliancen ikke venter at blive stoppet i deres samarbejde, da de ser sig selv som anderledes end P3-samarbejdet på flere måder.
Kinesere afviser P3
For det første er G6 allerede i operation og for det andet er G6, ifølge alliancen selv, i langt højere grad et mere traditionelt samarbejde om udnyttelse af hinandens kapacitet. Det til forskel for P3, hvor hele operationen af de fælles ruter ville blive kørt samlet.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
G6 består af rederierne APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK, Nippon Yusen og OOCL.
Ud over G6 findes alliancen CKYHE, der består af Cosco, K-Line, Yang Ming, Hanjin Shipping og Evergreen Marine.
P3 kæmpede hektisk for at overbevise kineserne
Afskibere græder tørre tårer over P3-kollaps
Kina mente P3-alliancen var en fusion