Storspeditør mener Asien-Europa-volumerne har toppet

Voluminerne på de tunge ruter mellem Asien og Europa har toppet. Det vurderer logistikchef på søfragt hos Kuehne+Nagel Otto Schacht.
AF RITZAU FINANS

Fragten mellem Asien og Europa var før krisen i voldsom vækst grundet outsourcing, der skabte en markant efterspørgselsvækst på containertransport mellem fabrikkerne i Asien og forbrugerne i Europa. Efter krisen har volumenvæksten på ruterne være svingende, og den lå sidste år på omkring 3 pct. ifølge Otto Schacht, logistikchef med fokus på søfragt hos Kuehne+Nagel.

"Personligt tror jeg, at handlen mellem Asien og Europa har toppet, og at volumenerne inde for de næste fire-fem år vil begynde at falde for den vestgående fragt," siger Otto Schacht til Lloyd's List og fortsætter:

"Der bliver færre forbrugere i Europa. Befolkningerne i Tyskland og Skandinavien bliver mindre, så volumenerne har set deres top. Vi bliver nu nødt til at koncentrere os om mere og mere på de nord-sydgående ruter og det intra-asiatiske marked. Det er der, befolkningerne vokser."

Udviklingen får direktøren til at tro, at det er en mulighed, at volumerne fra Europa mod Asien inden for 15-20 år til være større end volumenerne fra Asien til Europa.

Ud over den demografiske udvikling noterer Otto Schacht, at produkter generelt bliver mindre, hvilket også kan få en negativ effekt på antallet containere.

MSC bag største flådeudvidelse i 2013 

P3-alliancen slår også rivaler på rettidighed 

Kuehne+Nagel klandrer Triple-E skibe for ratefald 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også