Endnu et kinesisk værft vil bygge mega-containerskibe

Det kinesiske værft, Yangzijiang Shipbuilding, melder sig ind i kampen om ordrene på de helt store containerskibe med kapacitet på over 18.000 teu.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

Indtil videre har det kun været koreanske værfter, der har kunnet løfte ordre fra eksempelvis Maersk Line på at bygge de helt store containerskibe med kapaciteter på omkring 18.000 teu, som det blandt andet er tilfældet på Triple E-skibene.

Men nu vil det kinesiske værft Yangzijiang Shipbuilding som det andet værft i Kina byde ind på opførelsen af de helt store såkaldte ULCC'ere, skriver SinoShip. Værftet har tradtionelt set arbejdet mest inden for tørlast, men nu skal der andre skibe ud af dokkene.

"Vi vil gøre containerskibe til vores signaturprodukter," udtaler bestyrelsesformand Ren Yuanlin.

Værftet har taget hul på arbejdet med containerskibe, og er for øjeblikket i gang med at bygge en række skibe på 10.000 teu til amerikanske Seaspan.

I sommer fik værftet Jiangnan Changxing Heavy Industry som de første kinesere ordre på opførelsen af tre 16.000 teu store containerskibe for den statsejede shippinggruppe China State Shipbuilding Corporation (CSSC). To af de store skibe vil blive bygget på Jiangnan Changxing Heavy Industry, mens et skal bygges på Waigaoqiao Shipbuilding. Det første skib forventes at blive leveret i september 2015. Enten Cosco eller China Shipping vil chartre de tre skibe.

Nu bygger Kina også megaskibe 

Seaspan nupper fem containerskibe mere

Arbejdet i gang på verdens største containerskib 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også