Asien-Europa-rater fortsætter i bakgear

For tredje uge i træk må containerrederierne konstatere, at prisstigninger er svære at fastholde.
Foto: EUROGATE
Foto: EUROGATE

Containerrederierne må for tredje uge i træk konstatere, at prisstigninger er svære at fastholde. Efter et prisløft på 254 dollar per tyvefodscontainer (teu) på ruten fra Asien til Nordeuropa i årets første uge, svarende til 17 pct., faldt spotraten denne uge 43 dollar per teu, eller 2,6 pct., til 1598 dollar per teu.

Det fremgår af data fra SCFI-indekset, samlet af Shanghai Stock Exchange, ifølge nyhedsbureauet Reuters, og følger ratefald på henholdsvis 52 og 72 dollar per teu de sidste to uger.

Prisniveauet er dog stadig et stykke over gennemsnittet fra sidste år, hvor der i snit var 1090 dollar per teu at hente for rederierne på ruten ifølge SCFI's tal.

Stigningen i første uge af 2014 kom, da Maersk Line og kollegerne annoncerede ratestigninger med effekt 6. januar på netop farten mellem Asien og Europa. De udmeldte prisstigninger var på mellem 250 og 500 dollar per teu, med årsag i den travle periode frem mod fejringen af det kinesiske nytår, der i år falder ved overgangen fra januar til februar.

Travlheden er dog ikke større end, at markedet gentager det typiske billede med relativt konstante ratefald efter en stor stigning.

Det samlede Shanghai Containerized Freight Index, SCFI, faldt 1,2 pct. denne uge, viser tallene Shanghai Shipping Exchange. Asien-Nordeuropa-raterne vægter 20 pct. i det samlede indeks, mens ruterne til Middelhavet vægter 10 pct. Raterne til USA indgår med en samlet vægt på 27,5 pct.

SCFI-rateindeks i lille fald 

Asien-Europa-rater faldt med 4,2 pct i sidste uge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også