CMA CGM køber fransk tv-kanal i langsigtet satsning på medier
Den franske shippinggruppe CMA CGM, der driver verdens tredje største containerrederi, har indgået aftale om at købe det franske nyhedsmedie BFM TV ifølge en pressemeddelelse.
CMA CGM, der er kontrolleret af Saadé-familien, overtager BFM TV for en pris af 1,55 mia. euro. Sælger er telegruppen Altice, der også ejer radiostationen RMC, og som også indgår i handlen.
Altice-gruppen er kontrolleret af Patrick Drahi, men er plaget af gæld og har søgt at sælge aktiviteter fra.
Rodolphe Saadé, der står i spidsen for Saadé-familien, har i forvejen investeret i franske medier, og BFM TV er en populær tv-kanal, som voksede sig stor efter 2010.
”Ved hjælp af dette velovervejede opkøb har vi en ambition om at forfølge vores langsigtede udvikling i mediesektoren. Altice Media er en mediegruppe i referenceklassen med stærk vækst, dygtige medarbejdere og ikoniske brands,” siger Rodolphe Saadé, der er bestyrelsesformand og CEO i CMA CGM, i meddelelsen og uddyber:
”Altice Medias komplemtaritet med CMA CGM’s eksisterende mediedivision og dens kendte medier, La Provence, Corse Matin, La Tribune og La Tribune Dimanche, vil være en nøglestyrke”.
Målet for Saadés indtog i medier er at kunne tilbyde ”nyheder af højeste kvalitet, sport og underholdnings-indhold, der adresserer behovet hos et konstant voksende publikum med forskelligartede forbrugsmønstre”.
Saadé-familien har foretaget investeringer på en række områder uden for kerneforretningen, som er containershipping.
CMA CGM-gruppen har ikke mindst investeret i logistik og ejer den hastigt voksende logistikkoncern Ceva Logistics, men går heller ikke af vejen for at investere i blandt andet færgefart.
Relaterede artikler
CMA CGM lægger billet ind på Libanons postvæsen
For abonnenter