Stort rederi vil teste vindkraft på containerskib

Vindteknologien, som ligner flyvinger, ventes at kunne skære op til fem pct. af brændstofforbruget.
”Dette forsøg med Econowind er et vigtigt skridt fremad i vores bestræbelser på at udforske innovative og bæredygtige løsninger til den maritime industri," siger adm. direktør for ONE. | Foto: Bodo Marks/AP/Ritzau Scanpix
”Dette forsøg med Econowind er et vigtigt skridt fremad i vores bestræbelser på at udforske innovative og bæredygtige løsninger til den maritime industri," siger adm. direktør for ONE. | Foto: Bodo Marks/AP/Ritzau Scanpix

Vinden skal fra næste år være med til at give fremdrift til et af skibene i ONE’s flåde.

Sammen med det hollandske maritime vindkraftselskab Econowind skal ONE installere to containere med vindassistenter, kendt som Ventofoil-containere, på feederskibet MV Kalamazoo.

Ventofoils, der ligner flyvvinger, har potentiale til at generere op til 400 kW strøm og reducere brændstofforbruget med fem pct. ifølge en pressemeddelelse fra ONE, som er verdens sjettestørste containerrederi med base i Singapore.

”ONE har forpligtet sig til at minimere vores miljøpåvirkning og opnå netto-nuludledning inden 2050,” siger Hiroki Tsujii, administrerende direktør hos ONE. 

”Dette forsøg med Econowind er et vigtigt skridt fremad i vores bestræbelser på at udforske innovative og bæredygtige løsninger til den maritime industri.”

Forsøget, der er planlagt til at begynde i januar 2024, vil køre i cirka seks måneder.

Feederskibet på 1.036 teu sejler mellem Pusan, Yokohama og Honolulu og er ejet af NORSE UK og drives af Goodwood Ship Management i Singapore.

Der er udviklet flere forskellige teknologier, fx rotorsejl, som udnytter vinden til at give fremdrift til fragtskibe. Løsningen har vundet mere indpas de seneste år, hvor presset på at dekarbonisere shippingbranchen er vokset. 

Shipping står for knap tre pct. af verdens samlede CO2-udledning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også