Zim sætter streg under rederiernes problemer med stor nedskrivning

Rederiet nedjusterer samtidig forventningerne til hele 2023 efter et kvartal, hvor fragtraterne er fortsat med at falde.
Foto: Christian Charisius/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Charisius/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den israelske containerrederikoncern Zim Integrated Shipping nedjusterer indtjeningsforventningerne med henvisning til fortsat svag efterspørgsel og forværrede fragtrater.

Det sker efter et tredje kvartal, hvor en kæmpe nedskrivning fører til et stort bundlinje tab.

Den justerede Ebitda-indtjening er på niveau med konsensus og derfor tages skuffelsen også med ophøjet ro af investorerne, der i formarkedet sender den ned med 4,9 pct. til 7,42 dollar i kølvandet af en stigning tirsdag på 9,4 pct.

Omsætningen er i tredje kvartal dykket 61 pct. til 1,27 mia. dollar, hvor analytikerkonsensus indsamlet af Bloomberg News lød på et fald til 1,29 mia. dollar.

Den justerede EBITDA-indtjening er dykket 89 pct. til 211 mio. dollar, hvilket er på linje med analytikerprognosen på 213 mia. dollar.

”Zims resultater for tredje kvartal afspejlede det nuværende driftsmiljø, da efterspørgslen forblev svag, og fragtraterne fortsatte med at forværres,” udtaler koncernchef Eli Glickman, der fortsætter:

”I betragtning af vores negative udsigter for fragtrater i den nærmeste fremtid, registrerede vi et ikke-kontant nedskrivningstab på cirka 2,1 mia. dollar, hvilket påvirkede vores nettoresultat negativt, samt reviderede vores forventninger til hele året.”

På den baggrund leveres et bundlinjetab på 2,3 mia. dollar i tredje kvartal svarende til 18,90 dollar per aktie.

Forventningerne til den justerede driftsindtjening målt på EBITDA-niveau ventes nu at nå 0,9-1,1 mia. dollar i år sammenlignet med tidligere prognose på 1,2-1,6 mia. dollar. Her lød analytikerkonsensus på 1,17 mia. dollar.

”Vi tror, at vores rigelige samlede likviditet på cirka 3,1 mia. dollar ved udgangen af kvartalet vil gøre Zim i stand til at bevare et langsigtet overblik, mens vi klare længerevarende markedssvagheder,” udtaler topchefen.

Rederiet har ifølge topchefen iværksat betydelige omkostningskontrolforanstaltninger, rationaliseret kapaciteten og tilpasset netværket med fokus på både at maksimere likviditet og levere en exceptionel kundeoplevelse.

Derudover henviser han også til et vigtigt nyt samarbejde med MSC, der øger driftseffektiviteten og løfter serviceniveauet yderligere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også