En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
  • Søg
  • Log ind
ShippingWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Havne
  • Offshore
Container

Uggla vil åbne for energihanerne som sin morfar med milliardsats

EU-formanden har navngivet Mærsks første miljøvenlige skib og dermed skudt gang i et kapløb om det nye grønne guld, skibsbrændstoffet metanol.
"Laura Mærsk", det nye containerskib, der som det første i verden kan sejle på metanol, blev navngivet torsdag af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. Th. i fotoet ses Robert Mærsk Uggla. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
"Laura Mærsk", det nye containerskib, der som det første i verden kan sejle på metanol, blev navngivet torsdag af EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen. Th. i fotoet ses Robert Mærsk Uggla. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
af DAG HOLMSTAD

Robert Mærsk Uggla går nu i sin morfars, afdøde skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller, fodspor med et milliardstort sats på produktion af energi.

Mens Mærsk Mc-Kinney Møller sammen med Prins Henrik åbnede for Mærsks oliehaner i Nordsøen i 1972, lægger barnebarnet, den 45-årige Robert Mærsk Uggla, nu op til at investere milliarder af euro i en global produktion af grøn energi gennem selskabet C2X.

Nærmere bestemt en storproduktion af grøn metanol, som shippingindustrien ventes af blive en stor aftager af.

Prins Henrik - flankeret af Mærsk Mc-Kinney Møller - åbner for tankene for den første danske olie hjembragt fra Nordsøen af
Prins Henrik - flankeret af Mærsk Mc-Kinney Møller - åbner for tankene for den første danske olie hjembragt fra Nordsøen af "Marie Mærsk" til Stigsnæs. | Foto: Erik Petersen/Ritzau Scanpix

”Der er et presserende behov for at skalere produktionen af grøn metanol. C2X er grundlagt for at muliggøre energiomstillingen i flere industrier,” siger Robert Mærsk Uggla i en pressemeddelelse om C2X-selskabet.

Robert Mærsk Uggla blev i 2016 topchef i A. P. Møller Holding, som er hovedaktionær i Mærsk, og i marts sidste år blev han valgt som ny bestyrelsesformand i den store shipping- og logistikkoncern – verdens næststørste containerrederi.

Mens Mærsk-koncernen efter et strategiskift i 2016 solgte ud af de historiske olieaktiviteter i 2018, da franske TotalEnergies overtog olieproduktionen, har Robert Mærsk Uggla omvendt opkøbt eller opbygget en række grønne selskaber i A. P. Møller Holding. 

Det er bl.a. inden for vindmølleindustri og geotermisk energi.

Nu skruer Uggla voldsomt op for satsningen på fremtidens grønne energi. 

Robert Mærsk Uggla

  • Robert Mærsk Uggla, 45, er født. d. 28 marts 1978
  • Han er søn af Ane Mærsk Mc-Kinney Møller og Gustav Peder Hansson Uggla
  • Har en Master of Science in Business Administration fra Handelshøjskolen i Stockholm og en lederuddannelse fra The Wharton School of the University of Pennsylvania
  • Startede hos Maersk Line på Esplanaden i 2004
  • I 2007 blev han landechef for Maersk i De Forenede Arabiske Emirater
  • I 2009 skiftede han til en stilling som CEO for tankrederiet Broström Tankers, efter selskabet blev købt af Maersk
  • I 2012 blev han udnævnt som CEO for Maersks slæbebådsrederi Svitzer
  • I 2014 trådte han ind i bestyrelsen af A.P. Møller-Maersk
  • I 2016 tog han over som CEO for Mærsk-familiens investeringsselskab A.P. Moller Holding
  • I 2022 blev han bestyrelsesformand i Mærsk
  • Robert Mærsk Uggla er også medejer af fonden Navigare Capital Partners, der investerer i skibe

Det sker gennem C2X, som i udgangspunktet ejes 80 pct. af A. P. Møller Holding og 20 pct. af Mærsk-koncernen. 

Selskabet skal bygge, eje og endeligt drive fabrikker rundt omkring i verden med det mål at have en produktion af det bæredygtige brændstof, grøn metanol, på tre mio. ton om året fra 2030.

Hen mod 2050 forventer A. P. Møller Holding, at efterspørgslen efter metanol, og primært den grønne af slagsen med lav udledning af CO2, vil blive tredoblet til 300 mio. ton. 

I dag er den globale produktion af grøn metanol på blot 30.000 ton.

Ifølge meddelelsen fra Mærsks holdingselskab er C2X kommet til verden ”efter en succesfuld fundraising,” uden at komme det nærmere, hvor store beløb, der er tale om.

Kræver investeringer på milliarder af euro

Men efterhånden som selskabet og de mange produktionsanlæg, der vil kræve milliarder af euro i investeringer, vokser, vil A. P. Møller Holding inddrage flere tredjeparter, erfarer ShippingWatch.

Ifølge A. P. Møller Holding skal storproduktionen af grøn metanol ”støtte en bred vifte af kunder i den kemiske industri og shippingsektoren.”

Der er et presserende behov for at skalere produktionen af grøn metanol

Robert Mærsk Uggla

Målet er at etablere produktion rundt omkring i verden. Indtil videre er ”et sted tæt på Suez-Kanalen” i Egypten og Huelva i Spanien udpeget som de første lokationer.

I forvejen har Mærsk, som er medejer af C2X, indgået 10 partnerskaber om potentiel produktion af grøn metanol og har også sonderet terrænet for mulig storproduktion bl.a. i netop Spanien og Egypten.

I marts sidste år fortalte Mærsk, at koncernen var gået i partnerskab med de egyptiske myndigheder om at undersøge mulighederne for etablering af en produkton af brint og grønne skibsbrændstoffer ved Suez-kanalen.

Mærsk ville dengang ikke sige noget om volumener, type brændstoffer eller eventuelle investeringer i projektet i Egypten.

Senere i november 2022 underskrev Mærsk og den spanske regering en aftale om at undersøge muligheden for en storskala produktion af grønne brændstoffer i de spanske regioner Galicien og Andalusien - her ligger Huelva.

Projektet, hvis det kunne realiseres, ville ifølge parterne årligt kunne frembringe to mio. ton grønt brændstof, og det ville være grøn metanol.

Mærsk og grøn metanol

  • I 2030 skal 25 pct. af Mærsks containerskibe (Ocean cargo) anvende grønne brændstoffer sammenlignet med 2020 (baseline). I 2022 var det 2 pct.
  • I 2030 skal Mærsk være afstemt med 1,5 graders retningen i Science Based Targets Initiative
  • I 2040 skal Mærsk være netto nuludledende af drivhusgasser på tværs af hele forretningen
  • Mærsk har bestilt 25 containerskibe, der vil kunne sejle på grøn metanol eller traditionel bunkerolie (dual fuel teknologi).
  • De 25 skibe leveres fra 2024 til og med 2027.
  • Det første skib Laura Mærsk (et lille feederskib - udover de 25 andre større skibe), som blev navngivet 14. september, er verdens første metanol-drevne containerskib.
  • Grøn metanol kan være bio-metanol fremstillet af biomasse eller e-metanol, som er fremstillet af grøn brint (som kommer fra CO2-fangst og strøm fra vedvarende energi, fx vindmøller). Begge måder anses for at muliggøre klimaneutralitet (fra vugge til grav).
  • Mærsk definerer grønne brændstoffer som nogle, der har lav (65-80 pct.) udledning af drivhusgasser eller meget lav udledning (80-95 pct.) sammenlignet med fossile brændstoffer.
  • Kilde: Mærsk og Bureau Veritas Marine & Offshore

Stort set alt metanol er i dag produceret på basis af fossile brændstoffer. Derfor er der brug for at gøre produktionen grøn, for at brændstoffet kan blive bæredygtigt. 

Det kan godt blive ganske vanskeligt.

Fordi storproduktion af grøn metanol kræver masser af grøn strøm fra vindmøller eller solpaneler samt tilsætning af en særlig klimavenlig CO2 (indfanget biogen CO2) i produktionsprocessen med at fremstille grøn metanol.

Vindmølleindustrien er i krise på grund af inflation, stigende renter og omkostninger og langsomt arbejdende myndigheder, der skal godkende projekterne.

Krise i vindindustrien er et problem

Det var derfor symptomatisk, at EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, inden hun torsdag under pomp og pragt skulle navngive verdens første metanoldrevne containerskib, Laura Mærsk, varslede, at EU er klar med en vindenergipakke.

Ursula von der Leyen lover at speede yderligere op for tilladelser, at forbedre auktionssystemerne på tværs af EU, fokusere på kvalifikationer, adgang til finansiering og stabile forsyningskæder. 

Men adgang til biogen CO2 kan også blive en alvorlig barriere for de store Mærsk-planer og milliard-investeringer.

Ifølge S&P Global Commodity Insights mangler der tilstrækkelige mængder af biogen CO2, og det vil presse prisen op. 

Derfor har vi en bekymring for, om det er muligt at skaffe tilstrækkelige mængder biogen CO2 til at omstille industrien

Jens Jødal Andersen, vice president i CIP

Det kan derfor betyde, at grøn metanol om få år kan blive overhalet af grøn ammoniak som det foretrukne, grønne bunkerfuel til shippingindustrien.

”Langsigtede prognoser for metanol er i gennemsnit lavere end for ammoniak og biometan på grund af bekymringer for prisen på bæredygtigt CO2, hvilket kan bremse fremtidige bestillinger af metanoldrevne skibe,” skrev S&P Global som omtalt i ShippingWatch.

Produktion af e-metanol og e-ammoniak kræver grøn brint, men e-metanol kræver også tilsætning af indfanget biogen CO2, mens e-ammoniak ikke gør.

Manglen på biogen CO2 er også en bekymring, som Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) har. 

CIP, som er en stor global projektmager inden for grøn energi som vind, satser målrettet på grøn og blå ammoniak, men det store danske investeringsselskab er mere tøvende, når det gælder grøn metanol.

”For at kunne producere grøn metanol skal man have biogen CO2 – altså CO2, der er neutralt i klimaregnskabet. Det kan f.eks. være CO2 fra produktion af papir eller afbrænding af organisk materiale, fordi træerne først har optaget CO2,” sagde vice president Jens Jødal Andersen til ShippingWatch i juli.

”Men vi har meget svært ved at se, hvor man kan finde de mængder der skal til. Derfor har vi en bekymring for, om det er muligt at skaffe tilstrækkelige mængder biogen CO2 til at omstille industrien,” tilføjede han.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at vi på sigt vil kunne få tilstrækkeligt med grønt metanol, men ikke fra dag ét til alle skibe.

Vincent Clerc, adm. direktør i Mærsk

Mærsk har udover det lille feederskib Laura Mærsk 25 andre containerskibe på vej fra værfterne. Det vil være skibe med dual fuel-motorer, som vil kunne sejle på grøn metanol.

Mærsks samlede flåde er på knap 700 skibe. I alt er 185 skibe globalt primo september bestilt med mulighed for at sejle på det grønne brændstof.

Mærsks tochef erkendte i sidste måned, at det ikke bliver let at fremskaffe nok grønne brændstoffer. 

”Indtil videre har vi ikke sikret nok grøn metanol til den flåde, som vi har bestilt. Men det er også et marked, der er ved at blive opbygget, og derfor er det for tidligt at sige, om vi kan få nok eller ikke få nok,” sagde Vincent Clerc.

”Jeg er dog ikke i tvivl om, at vi på sigt vil kunne få tilstrækkeligt med grønt metanol, men ikke fra dag ét til alle skibe.”

De 25 grønne skibe, som Mærsk har bestilt med dual fuel-teknologi, vil også kunne sejle på fossil bunkerolie.

”Det er en form for forsikringspræmie, som vi betaler, hvis der ikke skulle være grøn metanol. Dermed undgår vi, at skibene skal vente på grøn fuel i to år, i seks måneder eller hvor lang tid, det nu tager,” siger Vincent Clerc.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har torsdag navngivet det nye Mærsk-skib, der kan sejle på metanol. | Foto: Sergei Gapon/AFP/Ritzau Scanpix

    EU-top slår fast: Nyt Mærsk-skib er ”big deal” for verden

  • Robert Mærsk Uggla er topchef for APM Holding og formand for Mærsk. | Foto: Thomas Emil Sørensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Mærsk vil fremstille tre mio. ton grøn metanol fra 2030

    For abonnenter

  • Bliver den CO2, som skal indgå i metanolen, fanget fra et kulkraftværk, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold, pointerer professor ved DTU Energy. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

    Professor: Afgørende hvor CO2'en i Mærsks metanol kommer fra

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Koncernen de seneste måneder bunkret biobrændstoffer til alt fra krydstogt- og færgerederier til containerskibe. | Photo: Roslan Rahman/AFP/Ritzau Scanpix
ShippingWatch

Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne

Nye klimatiltag for skibsfarten baner vejen for, at Bunker Holding kan indtage central position som leverandør af biobrændstof til havne verden over.
  • Bunker Holding sætter nyt klimamål for kunder og leverandører
  • Seven Seas: Kundernes grønne ønsker og handlinger stemmer ikke overens

For abonnenter



Unifeeder forventer, at de to nye skibe vil blive leveret i 2026. | Photo: Pr / Unifeeder
ShippingWatch

Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe

For abonnenter



”Bilindustrien har oplevet signifikante forandringer og forsyningskæde problemer i de seneste år på globalt plan. Vi er glade for at kunne afhjælpe dette problem ved at implementere en alternativ løsning,” udtaler Rashid Abdulla, der er adm. direktør i DP World Europe. | Photo: Casper Dalhoff/Ritzau Scanpix
Rederier

Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider


De franske statsbaners logistikselskab, Geodis, arbejder målrettet på at opbygge et globalt netværk via opkøb og organisk vækst. | Foto: Chafion Madi/AFP/Ritzau Scanpix
Logistik

Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet

For abonnenter


Oprydningen efter HSH Nordbank, der nu hedder Hamburg Commercial Bank, er afsluttet med salget af en milliardstor portefølje af nødlidende shippinglån.. | Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix
Leverandører

Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank

For abonnenter


Norge er det sidste land i Europa til at tilkendegive, at det vil indføre sanktioner på skib-til-skib-overførsler. | Photo: Lars Klemmer/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne

For abonnenter


  • Blandt andet havnen i Los Angeles har været forstyrret af problemer med arbejdsnedlæggelser. | Photo: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

    Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt

    Konkursen kommer i forbindelse med en retssag med havneselskabet ICTSI, som stævnede foreningen efter arbejdsnedlæggelser.

    For abonnenter


  • Ejerselskabet af jernbaneoperatøren skal deles ligeligt med Global Infrastructure Parters (GIP). | Photo: Max Rossi/Reuters/Ritzau Scanpix

    MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab

    Det store containerrederi er for nyligt gået ind i det spanske jernbaneselskab Renfe og følger nu trop med ejerandel i italienske Italo.

    For abonnenter


  • I august testede Cargill International et nyt vinddrevet skib. Nu lancerer råvareselskabet i et fælles udviklingsprojekt med bl.a. Lloyds Register et nyt kamsarmax tørlastskib, der kan sejle på metanol og med vindkraft. | Photo: Cargill Bulgaria/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib

    Designet til det nye skib rummer muligheden for at sejle på metanol og vind for at fremme en grønnere skibsfart. 

    For abonnenter


  • SLB ejer 70 pct. af Onesubsea, Aker Solutions ejer 20 pct., og Subsea 7 ejer ti pct. | Foto: Pr/subsea 7

    Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab

    Det nye joint venture ”Onesubsea” får to hovedkvarterer i henholdsvis Oslo og Texas. 

    For abonnenter


  • Foto: Alexander Manzyuk/Reuters/Ritzau Scanpix

    Oliepriserne falder på stærkere dollar

    Blandede udsigter for økonomien og styrket dollar trykker olieprisen.

Læs også

Med den seneste ordre har det franske rederi nu bestilt 32 metanolskibe. Det er otte mere end den danske konkurrent Mærsk, som var det første rederi til at gå den vej. | Photo: Michael Macor/AP/Ritzau Scanpix
Container

Medier: CMA CGM lægger ny ordre på grønne skibe

Et kinesisk værft bekræfter, at det har fået en ordre på otte metanolskibe fra ”et kendt europæisk rederi”. Ifølge flere medier er der tale om CMA CGM.

For abonnenter



Robert Mærsk Uggla er topchef for APM Holding og formand for Mærsk. | Foto: Thomas Emil Sørensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Rederier

Mærsk vil fremstille tre mio. ton grøn metanol fra 2030

A.P. Møller Holding har oprettet et nyt selskab med 60 ansatte. Topledelsen er udpeget, og de første lokationer er fundet.

For abonnenter



På torsdag navngiver Mærsk verdens første containerskib, der vil kunne sejle på grøn metanol - i det her tilfælde biometanol. | Foto: Pr-foto
Leverandører

Grøn metanol kan blive overhalet af ammoniak som skibsbrændstof

Høje omkostninger til klimavenlig CO2, der skal bruges i fremstillingen af grøn metanol, kan få rederierne til at skifte til ammoniak, vurderer S&P Global.

For abonnenter


Foto: Pr / Cosco Shipping
Miljø & Politik

Cosco laver stor aftale om produktion af grøn metanol

Det kinesiske rederi vil bl.a. sammen med et statsligt energiselskab og havnen i Shanghai etablere en kæde af sanlæg til grøn metanol.

For abonnenter



Samarbejdet mellem de to rederikoncerner skal bl.a. omfatte udviklingen og brugen af fremtidige brændstoffer for containerskibe. | Foto: Malte Ossowski/AP/Ritzau Scanpix
Container

Mærsk og CMA CGM vil samarbejde om at nå klimamål

Aftalen indebærer bl.a. at udvikle brugen af alternative brændstoffer. Partnerne kalder aftalen ”en milepæl” for dekarboniseringen af shippingindustrien. 

For abonnenter



EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har torsdag navngivet det nye Mærsk-skib, der kan sejle på metanol. | Foto: Sergei Gapon/AFP/Ritzau Scanpix
Container

EU-top slår fast: Nyt Mærsk-skib er ”big deal” for verden

Ursula von der Leyen har navngivet Mærsks første metanolskib og siger i den forbindelse, at EU vil arbejde for at gøre shipping grønnere på globalt plan.

Job

  • Head of Ship Accounting

  • Vessel Superintendent

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bunker Holding kan nu levere biobrændstof i 80 havne –
  • Danske Unifeeder investerer i nye metanol-klar skibe –
  • Tre nye biler stablet i én skibscontainer skal mindske lange ventetider –
  • Afviklingsselskab sætter punktum for krise i nordtysk shippingbank –
  • Fransk DB Schenker-rival går efter at lukke "hvide pletter" på verdenskortet –
  • Norge overvejer at nægte mistænkelige tankskibe adgang til sine havne –
  • Fagforening for havnearbejdere i USA begærer konkurs efter konflikt –
  • Aker Solutions, Subsea 7 og SLB skaber nyt offshore-selskab –
  • Lloyd's Register og to partnere har designet særligt miljøvenligt tørlastskib –
  • MSC køber 50 pct. af italiensk jernbaneselskab –
  • Oliepriserne falder på stærkere dollar –
  • "Jeg forstår simpelthen ikke, hvad de vil gøre med alle de konventionelle skibe" –
  • Mærsk skærper sikkerheden på Aarhus Havn for at holde kriminelle ude –
  • Panamakanalen begrænser endnu en gang det daglige antal skibe –
  • Risiko for at flod igen udtørrer amerikansk korneksport –
Flere nyheder

Job

  • Head of Ship Accounting

  • Vessel Superintendent

  • Experienced Dry Bulk Operations Manager

  • Lifting Engineer – Offshore Wind Industry

Se flere jobs

Watch Job

  • Kontorassistent

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Regnskabsassistent

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Niklas Krigslund

nk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8458

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret