EU-top slår fast: Nyt Mærsk-skib er ”big deal” for verden

Ursula von der Leyen har navngivet Mærsks første metanolskib og siger i den forbindelse, at EU vil arbejde for at gøre shipping grønnere på globalt plan.
EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har torsdag navngivet det nye Mærsk-skib, der kan sejle på metanol. | Foto: Sergei Gapon/AFP/Ritzau Scanpix
EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har torsdag navngivet det nye Mærsk-skib, der kan sejle på metanol. | Foto: Sergei Gapon/AFP/Ritzau Scanpix
Af Ritzau

Det nye containerskib, som nu er en del af flåden hos A.P. Møller-Mærsk, er ikke bare et stort skridt for det danske rederi og Europa. Det er et stort skridt for hele verden.

”Pionerer som jer (Mærsk, red.) former fremtidens økonomi. Det her event er en ”big deal”. Ikke bare for Europa, men for hele verden,” slog Ursula von der Leyen, formand for EU-Kommissionen, fast i en tale på Esplanaden i København, inden hun navngav skibet.

Det metanoldrevne containerskib er det første af sin slags i verden.

Foruden almindelig bunkerolie kan det sejle på grøn metanol, hvor udledningen er mindst 65 procent lavere. Et kærkomment redskab i værktøjskassen i en sektor, der står for omkring tre procent de globale drivhusgasudledninger.

Ifølge Ursula von der Leyen vil EU arbejde for at gøre shipping grønnere på globalt plan:

”Shipping er globalt, og derfor stopper vores ambitioner ikke i Europa. Vi arbejder hårdt for en samlet global plan om at skære ned for CO2-forbruget inden for maritim transport, siger hun til navngivningen.

Spørger man Mærsks topchef, Vincent Clerc, markerer dagen et vendepunkt:

”Skibet, vi fejrer i dag, er et afgørende første skridt mod en løsning for shipping-industrien, men også et skridt, der kan opmuntre og skitsere en vej frem for andre sektorer, hvor udledningerne er svære at nedbringe,” sagde han fra talerstolen.

Mærsk har omkring 700 skibe i sin flåde. Over de næste år bliver leveret over 20 metanoldrevne skibe, mens andre skal have ændret motoren, så der kan komme grøn metanol i tanken.

Lige nu er det grønne brændstof dog ikke lige sådan at få fat i.

Der skulle egentlig have været e-metanol fra et dansk PtX-anlæg i tanken, men det blev forsinket. I stedet lykkedes det at få biometanol fra et hollandsk selskab til jomfrurejsen fra Sydkorea, hvor skibet er bygget.

A.P. Møller Holding, der har kontrollen med rederiet, har da også investeret i udviklingen og nu oprettet et selskab, der skal bygge, eje og drive fabrikker, som kan levere det.

Frem til brændstoffer fra det danske anlæg er klar næste år, skal norske Equinor levere brændstof til ”Laura Mærsk”, der skal sejle fra Tyskland til Danmark og Sverige og retur.

For det utrænede øje ligner containerskibet enhver andet. Endda i mindre størrelse, som bestyrelsesformand Robert Mærsk Uggla bemærkede fra talerstolen.

Det kan ”kun” transportere omkring 2100 containere - en tiendedel af de største skibe.

”Når det er sagt, så selv om skibet er temmelig lille, overstiger dets vigtighed og påvirkning den fysiske størrelse,” slog han fast.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også