Klumme: Europæiske rederier har betalt prisen for lange kontrakter

Mens OOCL nød godt af en høj eksponering på spotmarkedet, da markedet var på sit højeste i 2022, oplevede andre containerrederier tab på kontrakter. Under nedkølingen så billedet lidt anderledes ud.
Klummeskribent Lars Jensen fra Vespucci Maritime ser nærmere på fordele og ulemper ved som rederi at satse på lange kontrakter eller spotmarkedet. | Foto: Magnus Møller
Klummeskribent Lars Jensen fra Vespucci Maritime ser nærmere på fordele og ulemper ved som rederi at satse på lange kontrakter eller spotmarkedet. | Foto: Magnus Møller
AF LARS JENSEN

Fragtraterne har tydeligvis været på en global rutsjebanetur i perioden 2020-2023, og i den periode var spotraterne mere ustabile end kontraktraterne. 

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også