Brandfarlige batterier kan blive en god forretning for de store rederier

Normalt er kølecontainerne fyldt med fødevarer, men fremover vil de også blive fyldt med brandfarlige bilbatterier, lyder det fra rederi og speditør.
Branden for nylig på bilskibet Fremantle Highway kan føre til skærpede regler om sikkerhed ved transport af batterier til elbiler, venter DB Schenker-chef. | Foto: Peter Dejong/AP/Ritzau Scanpix
Branden for nylig på bilskibet Fremantle Highway kan føre til skærpede regler om sikkerhed ved transport af batterier til elbiler, venter DB Schenker-chef. | Foto: Peter Dejong/AP/Ritzau Scanpix

Batterier kan blive et vigtigt bidrag til transportselskabernes indtjening på kølecontainere i takt med, at der kommer flere elbiler på vejene.

Det er forventningen hos to af Tysklands største shippingvirksomheder, rederiet Hapag-Lloyd og logistikkoncernen DB Schenker.

Samtidig kan branden for nylig på et bilskib i Vadehavet føre til skærpede krav til sikkerheden i forbindelse med transport af bilbatterier, lyder vurderingen.

Fragt i kølecontainere, der traditionelt drejer sig om transport af fødevarer, er vokset 2,4 pct. i år, og redere og logistikvirksomheder håber på endnu mere fremgang i de kommende år – ikke mindst takket være bilbatterierne.

”Reefermarkedet har været godt, og jeg tror, batterierne potentielt kan give et ekstra skub, hvis vi ser lidt længere frem,” sagde Hapag-Lloyds topchef, Rolf Habben Jansen, under en paneldebat i sidste uge, som det tyske containerrederi var vært for.

Skib brød i brand

Hos det tyske logistikselskab DB Schenker har Thorsten Meincke, der er chef for Air & Ocean, store forventninger til fragt af bilbatterier, som virksomheden allerede er involveret i.

”Reefermarkedet er vældig sundt, og der kommer ny forretning til reefermarkedet, som vi ikke har set tidligere,” sagde Thorsten Meincke, der også deltog i Hapag-Lloyds paneldebat, og fortsatte:

”Vi er også engageret i markedet for batterier til elbiler. Vi så den forfærdelige ulykke for nylig. Jeg forventer, at der kan komme yderligere lovændringer, og de mængder, som skal transporteres, kan ikke negligeres”.

Ulykken, Thorsten Meincke henviser til, er den nylige brand på bilskibet ”Fremantle Highway”, der var undervejs fra Tyskland til Egypten.

Skibet med 3783 biler ombord, brød i brand den 25. juli i Vadehavet ud for Hollands kyst. Et besætningsmedlem omkom ved branden, der hærgede fragtskibet i en uge.

”Fremantle Highway” havde den japanske rederigruppe K Line som operatør.

En af de i alt 498 elbiler i lasten kom hurtigt under mistanke for at være årsag til branden. 

Batterier til elbiler er kendt for at kunne udgøre en brandfare, og det er ikke første gang, at et fragtskib lastet med elbiler bryder i brand.

I februar sidste år udbrød der brand på bilskibet ”Felicity Ace”, der var lastet med omkring 4000 biler fra VW-fabrikkerne, herunder luksusmærker som Porsche og Bentley.

Skibets operatør var det japanske rederi Mitsui O.S.K. Lines, og alle 22 besætningsmedlemmer blev evakueret med helikopter.

”Felicity Ace” befandt sig i Atlanterhavet i portugisisk farvand på vej fra Tyskland til Rhode Island i USA, og det forlød under slukningsarbejdet, at litiumbatterier i elbiler på skibet gav næring til branden.

Kølecontainere er lyspunkt

Hapag-Lloyd og andre store containerrederier har netop fremlagt årsregnskaber, som viser, at rederiernes omsætning og overskud stadig er i frit fald efter to år med et historisk lukrativt marked.

Nedturen ser ud til at fortsætte året ud og ind i 2024, og aktieanalytikere forventer, at flere rederier styrer mod underskud i fjerde kvartal – hvis ikke før.

Svag efterspørgsel i den globale økonomi er hovedårsagen til det hårde pres på containershipping, men reefermarkedet trodser udviklingen.

”Reefer er tilbage, hvor det er den højstbetalte last,” siger chefanalytiker Peter Sand fra analysehuset Xeneta og tilføjer:

”Det er et stabilt marked, det må man sige”.

Stabiliteten i reefermarkedet skyldes primært, at en stor del af godset er fødevarer, som der altid er efterspørgsel efter.

Store mængder fødevarer udgår fra Sydamerika, og der er også stor transport af fødevarer fra Europa til Fjernøsten.

De store ruter for tørcontainere er til sammenligning ruterne fra Asien til USA og fra Asien til Europa.

Dertil kommer ifølge Peter Sand, at kølefragt er mere kompliceret end fragt med tørcontainer, fordi containerne skal forsynes med køleanlæg, og temperaturen skal reguleres i hver enkelt container.

”Reefer er cutting edge for container,” siger han.

Boom i brug af elbiler

Stor efterspørgsel efter biler generelt og et bugnende marked for elbiler kommer allerede de specialiserede bilrederier til gode.

Bilrederierne profiterer i øjeblikket på, at der er alt for få bilskibe i forhold til den store vækst i eksporten af nye biler, som er sket efter afslutningen af pandemien. 

En del af fremgangen skyldes desuden, at eksporten af elbiler fra Kina er i vækst, og det betyder ikke bare flere biler at transportere, men også større transportafstande.

”Markedet for biltransport befinder sig på et rekordhøjt niveau takket være et klassisk mismatch mellem udbud og efterspørgsel. Skibene er få, mens bilproducenterne øger forsendelserne for at genopbygge lagrene efter pandemi-årene,” konkluderede analysehuset Clarksons den 23. august.

Væksten i produktionen af elbiler betyder, at den globale fragt af litiumbatterier til elbiler vokser. 

Litiumbatterier betragtes som farligt gods og transporteres derfor i kølecontainere, som tillader regulering af temperaturen, og det giver forretning til reefer-rederier og logistikselskaber.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også