Modeindustrien rykker på grøn fragt hos Mærsk

Brands som H&M og Nike er ifølge Mærsk med til at skubbe efterspørgslen på containerfragt med biobrændstoffer frem hos den danske rederikoncern.
Foto: Fredrik Sandberg/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Fredrik Sandberg/AFP/Ritzau Scanpix

Hos Mærsk er der ingen tvivl om, at modebranchen er med til at drive efterspørgslen på containerfragt med grønnere brændstof, selv om det er dyrere for kunderne.

Helt konkret stod modevirksomheder som H&M, Nike og Zaras ejerselskab Inditex for 26 pct. af de mere end 240.000 containere, som Mærsk fragtede sidste år med biobrændstoffer under rederiets såkaldte ECO Delivery-kontrakter. Det skriver Reuters.

Ifølge Mærsk svarer det til, at tæt på en ud af ti containere, som blev fragtet af rederiet for modevirksomheder sidste år, var med biobrændstoffer.

”Mange af modevirksomhederne har faktisk været dem, der har gået forrest på dette,” siger Josue Alzamora, global chef for livstilsprodukter hos Mærsk, ifølge Reuters.

Han understreger, at flere modevirksomheder også føler et større pres fra sine kunder, idet modeindustrien som en af de helt store miljøsyndere regnes for at stå for mellem to og otte pct. af den globale CO2-udledning.

Til sammenligning regnes skibsfarten at stå for næsten tre pct.

Mærsk peger selv på, at kunder – ved at benytte muligheden for at fragte varer med biobrændstoffer, som er et tilkøb til normal containerfragt – kan være med til reducere udledningen af CO2 med 80 pct.

Men generelt har det været svært for rederier rundt om at overbevise sine kunder om at betale mere for grønnere fragt.

Samlet set kæmper den globale shippingindustri for at reducere CO2-udledningen med 50 pct. i 2050, som er den globale søfartsorganisation IMO’s mål.

Mens flere medlemslande og rederier advokerer for et mål om nuludledning i 2050, er andre mere tøvende omkring en stramning.

I denne uge mødes miljøkomiteen i FN’s søfartsorganisation til et afgørende møde, hvor IMOs medlemslande netop skal forhandle om at stramme klimamålene for shipping. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også