Rederi vil have kunderne på banen: Betal for grøn fragt eller ryk bag i køen

Kunder, som ikke er klar til at betale 10 pct. ekstra for at få biobrændstof i tanken, når de fragter biler, bliver nedprioriteret hos Wallenius Wilhelmsen.
Foto: Capital Link / Dnv
Foto: Capital Link / Dnv

Wallenius Wilhelmsen lægger 10 pct. oven i fragtprisen for kunder, som er klar til at betale ekstra for grøn fragt på det norske bilrederis skibe. 

Til gengæld kommer de betalingsvillige kunder foran i køen, mens de andre må finde sig i at blive nedprioriteret, fortæller topchef Lasse Kristoffersen.

Mens 10 pct. måske ikke lyder som meget i teorien, så kan der ifølge rederiet hurtigt blive tale om store summer.

”Hvis man skalerer det op for at illustrere, hvad en af vores store kunder skal betale ekstra, så kan der være tale om 20-40 mio. dollar om året,” siger han.

”Så procentandelen lyder som lidt, når man siger det sådan, men de lægger reelle penge på bordet for at få et lavere klimaaftryk,” siger Lasse Kristoffersen.

Det biobrændstof, som Wallenius Wilhelmsens kunder i bilproducenterne betaler mere for, hedder B30. Det dækker over 30 pct. biobrændstof blandet i almindeligt brændstof.

Det giver en merpris på ca. 250-500 dollar per ton, selv om der ikke engang er tale om en 50-50 blanding af traditionel bunkerolie og biobrændstof.

Det vil sige, at kunden skal betale 10 pct. mere for at få fragtet biler ombord på Wilhelm Wallenius’ skibe, selv om der kun en tredjedel af brændstoffet i skibets tank er miljøvenligt.

Lasse Kristoffersen fortæller, at rederiet endnu ikke kender fragtprisen for at sejle udelukkende med biobrændstof.

”Men sådan groft sagt skulle vi i dag have sejlet med ren biofuel, hvilket vi ikke gør i dag, så havde prisstigningen været omkring 30 pct.,” siger han.

Kommer bagest i køen

Lasse Kristoffersen sagde for nyligt, at hvis bilproducenter ønsker at forblive kunder hos rederiet, bliver de nødt til at tage aktivt del i den grønne omstilling.

Hvad gør I, hvis en stor kunde siger, at de ikke er villige til at betale meromkostningen på 10 pct. for at sejle grønnere?

”Så siger vi, at vi ikke kommer til at prioritere den kundes volumen og i stedet prioritere vores kapacitet til andre, som er villige til at betale. Vi har rigeligt med andre kunder, som er villige til at gøre det, til at vi kan nedprioritere nogle kunder og opprioritere andre”.

At vælge mellem kunderne er en smal sag for Wallenius Wilhelmsen, fordi bilrederierne lige nu kan melde tæt på udsolgt.

Det anerkender Lasse Kristoffersen.

”Fordi der lige nu er for lidt kapacitet i det hele taget, kan vi bruge det lidt som et pressionsmiddel mod vores kunder, for de kan ikke uden videre finde kapacitet andre steder,” siger han.

Topchefen mener dog, at mange kunder reelt også ønsker at betale ekstra for mere klimavenlig fragt, selv om der ikke var pladsmangel på bilskibene.

”Det ville absolut give os mindre at presse dem med, men jeg mener alligevel – baseret på den dialog, vi har med en del kunder – at der er en reel interesse og et reelt behov,” siger han.

Har nedprioriteret kunder

Trods det er der dog aldrig nogen kunder, som selv har bedt rederiet om at blande biobrændstof i tanken. 

Det er noget Wallenius Wilhelmsen selv har måttet reklamere med.

”Så det er os, der på en måde bringer det til torvs og siger, at hvis vi skal være partnere, så må vi også være partnere i forhold til dekabornisering,” siger Lasse Kristoffersen.

I siger, at kunderne, som ikke vil betale for grønnere fragt, mister prioritet hos jer. Er det sket endnu?

”Ja,” siger Lasse Kristoffersen, som understreger, at han ikke vil snakke om enkeltkunder, men at det absolut er sket.

Er det mere end 10?

”Jeg vil ikke sige nogen tal. Vi har vældig mange kunder i forskellige sammenhænge, og vi fokuserer meget mere på dem, som vil, end på dem, som ikke vil. Vi bruger kræfter på dem, som vil betale, og så fordeler vi det, som er tilbage af kræfterne til dem, som ikke vil,” siger Lasse Kristoffersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også