Maersk ventes at have tjent over en halv milliard kroner om dagen sidste år

Maersk kommer onsdag med et regnskab, der skriver dansk erhvervshistorie. Aktionærerne kan se frem til et udbytte på knap 80 mia. kr., vurderer analytiker.
Maersk styrer mod sit andet rekordoverskud, der igen vil skrive sig ind i dansk erhvervshistorie. | Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Maersk styrer mod sit andet rekordoverskud, der igen vil skrive sig ind i dansk erhvervshistorie. | Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix

Når Maersk onsdag præsenterer sit resultat for sidste år, vil containerrederiet for andet år i træk slå alle rekorder for dansk erhvervshistorie.

2022 bød stadig på flaskehalse, overfyldte havne og forsinkelser, som resulterede i pressede kunder, der kæmpede om at få plads til sine varer på containerskibene. 

”Det er ikke kun indtjeningsredkord for Maersk, men også for dansk erhvervshistorie, og meget tyder på, at rekorden vil blive i Maersks varetægt i mange, mange år frem,” skriver Sydbanks senioranalytiker Mikkel Emil Jensen i en analyse.

Maersk ventes at fremlægge et resultat efter skat på knap 29 mia. dollar svarende til næsten 200 mia. kr. ifølge Sydbank. Det betyder, at rederiet har tjent langt over en halv milliard kr. om dagen i løbet af 2022.

Til sammenligning er det mere end tre en halv gange så meget som det danske medicinalselskab Novo Nordisk - og også en af landets største virksomheder - der netop har præsenteret et historisk årsresultat. Her landede det samlede resultat på 55,5 mia. kroner.

I 2021 fik Maersk et overskud på næsten 18 mia. dollar svarende til 122,5 mia. kr., som på det tidspunkt satte en helt ny skala for danske selskaber og fejede netop Novo Nordisk af vejen, som indtil da havde haft rekorden med et årsresultat på 47,7 mia. kr.

Sammen med rekordindtjeningen ventes det også, at Maersk vil udbetale et rekordudbytte til rederiets aktionærer svarende til cirka 78 mia. kroner, vurderer analytikeren. 

Tilbage til tidligere tilstande

Det er ingen hemmelighed, at 2023 viser langt flere svaghedstegn i markedet, end hvad Maersk og de andre containerrederier har været vant til de seneste to år. 

Men faktisk skal man ikke ret mange år tilbage, siden rederiet sidst var i en situation, hvor de finansielle resultater havde en helt anden glans.

Senest var i 2019 hvor Maersk endte året med et underskud på 44 mio. dollar. I 2017 lød underskuddet på næsten 1,2 mia. dollar. 

Hvordan den nye ledelse hos Maersk med Vincent Clerc i spidsen regner med, at 2023 kommer til at se ud, vil den sætte ord på i forbindelse med regnskabet onsdag. 

Men selv om Sydbank forudser en markant nedgang på bundlinjen i forhold til 2022’s rekord, forventes det igangværende år alligevel at kaste et solidt resultat af sig.

Maersk kan ende med et resultat på bundlinjen i 2023 på knap 6,9 mia. dollar, og nedturen vil fortsætte også næste år med yderligere et fald til ca. 2,7 mia. dollar, spår Sydbank-analytikeren.

Holder det stik, vil Maersks bundlinje på kun to år været skrumpet ind til mindre end en tiendedel af rekordoverskuddet i 2022.

”Med afsæt i kraftig tilbagegang i efterspørgslen efter varer, faldende fragtrater og mere ”normale” tilstande i transportsektoreren, vil prognosen afspejle en ny virkelighed for Maersk,” skriver Mikkel Emil Jensen i sin analyse.

Da pandemien brød ud i 2020, som for alvor satte kog i prisen på containerfragt, endte Maersk med et overskud på ”blot” 2,9 mia. dollar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også