Maersk og to rivaler har brugt over 100 mia. kr. på landjorden

Beregninger fra Moody’s viser, at Maersk og to af rederiets rivaler har brugt mange penge på at købe op på landjorden de seneste år. Den tendens vil fortsætte, vurderer analytiker.
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Albert Gea/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Containerrederiet Maersk har sammenlagt med rivalerne CMA CGM og Hapag-Lloyd brugt over 100 mia. kr. på logistikopkøb siden 2020. Og de ventes langt fra at være færdige.

Det skriver Børsen på baggrund af tal fra kreditvurderingsinstituttet Moody’s.

”Der skal nok komme mere. Lige nu er markedet meget svært set ud fra et opkøbsperspektiv, men jeg tror, at der kommer til at opstå interessante muligheder, fordi priserne falder, og containerrederierne er dem, der har alle pengene,” siger Daniel Harlid, transportanalytiker i Moody’s, til Børsen.

Maersk har i årevis arbejdet på at udbytte sin logistikforretning både på landjorden og i luften, og siden er en række af konkurrenterne fulgt med i samme retning.

Det er ikke mindst blevet forstærket under coronapandemien, hvor rederierne har stået i en guldrandet situation, fordi forstyrrelser verden over skabte massiv efterspørgsel. Det sendte fragtpriserne op og polstrede pengekasserne hos selskaberne.

Søren Skou om konkurrenter: Positivt at alle ikke bevidstløst jagter samme strategi

Det begynder at ligne en hård landing: Spotrater er faldet 77 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også