ShippingWatch

Maersk og MSC aflyser sejladser til Europa i oktober

Verdens to største containerrederier, MSC og Maersk, aflyser nu flere sejladser på den store handelsrute fra Kina til Europa, skriver Alphaliner.

Foto: Maersk - PR

Maersk og alliancepartneren MSC aflyser flere sejladser fra Kina til Europa.

Det indikerer, at rederierne forudser en lavere efterspørgsel efter containerfragt i den kommende tid, skriver analysehuset Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev.

”Ruterne er blanke (aflyste, red.) for at tilpasse kapaciteten til den forventede lavere efterspørgsel,” skriver Alphaliner.

Det stemmer samtidig overens med de seneste uger udvikling i raterne, der i sidste uge endnu engang viste fald på flere nøgleruter.

Aflysningerne begynder under den forestående Golden Week i Kina, der falder på den første uge i oktober og vil fortsætte de følgende tre uger. Golden Week betyder desuden som regel, at der er mindre arbejdskraft i både havne og terminaler i Kina, fordi de ansatte deltager i helligdagsugen.

Ved at aflyse sejladser forsøger man at regulere og styre den tilgængelige kapacitet, som i sidste ende er med til at holde hånden under fragtpriserne.

I alt har Maersk, der sejler på ruterne mellem Kina og Nordeuropa sammen med partneren MSC, planlagt ni aflysninger i perioden, skriver Alphaliner.

De to rederiers alliance på ruterne går under navnet 2M.

Også flere af de øvrige rederier, der sejler på ruterne, forventer lavere efterspørgsel og har skåret i sejlprogrammet. Ifølge Alphaliner er der dog ikke meldt noget konkret ud.

Det er normal praksis, at enkelte sejladser aflyses i forbindelse med Golden Week og den efterfølgende periode.

11 pct flere containerskibe i 2023 kan få markedet til at tilte og presse indtjeningen

Maersk har laveste driftsmargin blandt konkurrenter - men modstår pres

Slut på festen - containerraterne falder

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs