Maersk har laveste driftsmargin blandt konkurrenter - men modstår pres

Containerrederiernes indtjeningsevne er under pres, men det tyder på, at Maersk kan gå fri, vurderer Alphaliner.
Foto: Federico Gambarini/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Federico Gambarini/AP/Ritzau Scanpix
Af MArketwire

Stigende omkostninger, faldende efterspørgsel og lavere priser på fragt presser rederiernes indtjeningsevne ned, men A.P. Møller-Maersk går indtil videre fri.

Det fremgår af den seneste opgørelse fra analysehuset Alphaliner, der har set nærmere på kvartalsrapporter fra ti af de største containerrederier.

Indtjeningsevnen har generelt været faldende for syv ud af de ti store rederier, når man måler andet kvartal op imod det foregående. Det er danske Mærsk, kinesiske Cosco og taiwanske Evergreen, som går imod strømmen og har vist fremgang.

Det danske containerrederi har dog samtidig den laveste driftsmargin blandt de ti store rederier, der er en del af opgørelsen. Maersk driftsmargin målt ved EBIT lå på 49 pct. i det seneste kvartal mod 45,4 pct. i årets første kvartal.

Til sammenligning lå industriens indtjeningsevne på 56,3 pct. i det seneste kvartal, og det er et fald fra 57,4 pct. kvartalet forinden.

Evergreen endte med den højeste driftsmargin i kvartalet på 69,4 pct., som var en forbedring fra 68,6 pct. i årets første tre måneder.

De øvrige rederier, der er med i opgørelsen, er Yang Ming, ONE, HMM, Hapag-Lloyd, Wan Hai, Zim og CMA CGM. Dermed er MSC, der for nylig har overgået Mærsk som verdens største rederi, ikke en del af opgørelsen.

Fald i fragtraterne kan ramme Maersk

Hapag-Lloyds CEO: Beskatning af container-overskud ligger på ”uholdbart niveau”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også