Containerrater internt i Asien er "kollapset" i denne uge
![Foto: LUCY NICHOLSON/REUTERS / X90050](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14269583.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7m2lya97o7a6cdva1ho.jpg)
Spotpriserne for fragt af containere fra Kina til Mellemøsten og ruterne internt i Asien rapporteres at være ”kollapset” i denne uge.
Det skriver nichemediet The Load Star.
Mediet henviser til Ningbo Containerized Freight Index (NCFI), der rapporterede et fald på 30 pct. i sin Thailand- og Vietnam-komponent og et fald på 22 pct. i fragten fra Kina til Mellemøsten.
”Rederierne reducerer priserne for at konkurrere om den begrænsede efterspørgsel, og fragtraterne er kollapset,” hedder det i dagens NCFI-kommentar.
For trafikken fra Kina til USA og Europa viser indekset dog mere beskedne fald på henholdsvis 7,5 pct. og 6 pct., men det fremgår af kommentaren, at faldet ”accelererer” på grund af ”sløje” efterspørgselsudsigter.
Gennem hele 2021 blev fragtraterne sendt kraftigt i vejret af massiv efterspørgsel under coronapandemien og bøvl med udbuddet af forskellige årsager.
Fredag viste et andet fragtindeks også vigende rater.
Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der måler spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en række destinationer verden over, faldt i denne uge med 3,7 pct. til 3429,83. Det er tiende uge i træk, at indekset falder.
I dansk regi er Mærsk en af de virksomheder, der har nydt godt af de høje fragtrater, der har skabt rekordresultater.
Selv om raterne i spotmarkedet har været nedadgående i flere af årets første måneder, og Mærsk samlet set håndterer mindre fragt og oplever en smule aftagende efterspørgsel, oplever selskabet stadig finansiel fremgang, fordi man til gengæld tjener mere på de enkelte fragter.
Ugens bedste historier på ShippingWatch
Maersk laver kinesisk samarbejde om grøn metanol
Modsatrettede signaler i markedet forplumrer udsigterne for OOCL
Relaterede artikler
APM Terminals investerer 3,5 mia kr i brasiliansk havn
For abonnenter