Flere anløb ses lægge pres på containerhavnene i USA i foråret

Flaskehalsene formodes at fortsætte ind i marts og april, vurderer konsulentfirma.
Containerhavnen i København. | Foto: Finn Frandsen
Containerhavnen i København. | Foto: Finn Frandsen
AF MARKETWIRE

Presset på amerikanske containerhavne vil fortsat være stort i marts og april alene bedømt ud fra antallet af skibe, der sejler på ruten fra Asien til USA.

Det vurderer konsulentfirmaet Seaintelligence på baggrund af et enkelt parameter af en lang række, der har skabt voldsom travlhed og trængsel i amerikanske havne, hvor lange køer af skibe venter på at komme i havn.

Et af mange elementer, der har udløst flaskehalsene, er noget så simpelt som antallet af skibe, der er indsat på ruterne fra Asien til den amerikanske øst- og vestkyst.

Som tommelfingerregel er det ifølge Seaintelligence nemlig noget simplificeret mere tidskrævende at håndtere to containerskibe, hver med en kapacitet på 5000 tyvefodscontainere, teu, end ét stort containerskib med plads til 10.000 containere. Det skyldes ikke mindst den tid, der går med at lægge til kaj og forlade havnen igen.

Og ser man på antallet af skibe, der har sejlet på ruterne fra Asien til den amerikanske vestkyst, så er det steget i perioden under pandemien og toppede senest i højsæsonen i efteråret 2021, hvor der ugentligt blev sejlet med omkring 40 pct. flere skibe sammenlignet med niveauet før pandemien i perioden 2017-2019.

Men denne rekord ser ifølge Seaintelligences oplysninger ud til at blive slået igen i marts og april i år, hvor det vil blive endnu mere trafikeret på ruten fra Asien til den amerikanske vestkyst.

"Antallet af skibe, der er berammet til afgå fra Asien og dernæst ankomme til den nordamerikanske vestkyst, vil stige markant og overstige en forøgelse på 40 pct. sammenlignet med normalniveauet før pandemien. Det vil i sig selv lægge yderligere pres på havnenes infrastruktur," vurderer Alan Murphy, administrerende direktør i Seaintelligence, i et notat.

Han peger desuden på, at havnene på den amerikanske østkyst heller ikke ser ud til at gå fri.

"Hvad, der er mere alarmerende, er, at der er en stigning på 60 pct. i antallet af skibe på ruterne fa Asien til en nordamerikanske østkyst i de kommende måneder, da rederierne forsøger at styre uden om de overbelastede havne på vestkysten. Dette vil øge presset væsentligt på infrastrukturen i havnene på østkysten," lyder vurderingen.

Vigtig containerhavn i Sortehavet vil blive ramt i Ukraine-krise

Maersk vil forsinkede containerskibe til livs: "Det skal vi have gjort noget ved i år" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også