ShippingWatch

Hvorfor betaler CMA CGM så meget for en havn man solgte for kun fire år siden?

Containerrederiernes jagt på aktiver inden for havne og logistik har nået nye højder, efter CMA CGM vil lægge milliarder på bordet for terminal, man solgte for 820 mio. dollar i 2017. Det er der flere grunde til, og der er sikkert flere lignende aftaler på vej, vurderer shippinganalytiker.

Foto: PR / CMA CGM

Bare fire år efter at have solgt Fenix Marine Services til kapitalfonden EQT for 820 mio. dollar har CMA CGM smidt et milliardbud på bordet for at købe den amerikanske terminal tilbage.

Handlen har en entreprise-værdi på hele 2,3 mia. dollar, kom det frem onsdag. Og spørger man shippinganalytiker Lars Jensen, der er CEO for Vespucci Maritime, er der flere årsager til, at CMA CGM vil have de resterende 90 pct. af aktierne tilbage. Rederiet havde i forvejen 10 pct. af terminalen.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs