Maersks position som verdens største er ved at lakke mod enden

Måske allerede næste år kan en epoke være slut for Maersk, idet konkurrenten og alliancepartneren MSC med Søren Toft i spidsen står til at blive verdens største containerrederi.
Foto: FABIAN BIMMER/REUTERS / X02840
Foto: FABIAN BIMMER/REUTERS / X02840

Maersk må måske allerede i 2022 afgive sin førerposition som verdens største containerrederi til den italienske konkurrent og alliancepartner MSC, fremgår det af informationer i Alphaliner.

Nyhedsbrevet, der anses som et af de mest troværdige medier inden for containerindustrien, har foretaget en fremskrivning af de to rederiers flåder ud fra, hvor store de er i dag, og hvor mange skibe de har bestilt. Og med mindre Maersk ændrer sin strategi om at satse på de landbaserede aktiviteter inden for især logistik, så vil det Geneve-baserede rederi, der er ejet af Aponte-famlien, blive nummer 1.

Det sker, når MSC har modtaget de første af de mange og store skibe, rederiet har bestilt.

Ifølge Alphaliner driver MSC en flåde på 587 skibe, der samlet har en kapacitet på 3.892.732 teu. Over for det står Maersks flåde på 711 skibe med plads til i alt 4.126.740 teu, og dermed er forskellen efterhånden snævret ind til 234.000 containere.

Kilde: Alphaliner

Men med en ordrebog på 35 skibe, der kan transportere 660.000 teu, vil MSC indhente det danske rederi, som aktuelt har bestilt 41.674 containere. De er samtidig mindre skibe til regional trafik.

Er vokset gennem opkøb

Udviklingen kan selvsagt ændre sig, hvis Maersk bestiller en masse skibe eller overtager et rederi, som hidtil har været den måde, som rederiet på Esplanaden er vokset. Senest var det gennem overtagelsen af Hamburg Süd, som det i øvrigt var MSC's nye CEO Søren Toft, der driblede på plads for Maersk.

Hvis regnestykket skal holde, kræver det også, at MSC ikke blot udskifter gammel tonnage med ny, så rederiets kapacitet ikke vokser med det antal skibe og teu, som kommer til at tilgå flåden.

For Maersks vedkommende er der flere ting, der taler for, at rederiet er klar til blive nummer to. Udover strategien om at vokse og bruge en del af den svulmende krigskasse, der lige nu ser ud til at tælle omkring 100 mia. kr., på opkøb inden for logistik, handler det om fornyelsen af flåden.

Maersk har som sådan ikke en akut behov for nye, store skibe, som flere af de globale konkurrenter er i gang med at bestille. Enten direkte eller via tonnageudbydere som Seaspan, som ShippingWatch kunne fortælle forleden.

Kan blive nummer to

Maersks egen flåde af de største skibe er anseelig, og rederiet er i færd med at rulle sit sats på nye og CO2-venlige teknologier ud, som dog først vil give resultater i from af et CO2-neutralt skib tidligst i 2023.

Maersk er gået så langt som at betegne investering i skibe, der sejler på LNG – som flere af konkurrenterne har valgt – som fejlslagen, fordi skibe kan ende som "stranded assets", altså aktiver, hvor værdien fordamper, fordi efterspørgslen fordufter.

Det er ikke første gang, at Maersks detronisering er blevet udråbt, men tidspunktet lige nu, hvor konkurrenter som MSC, Hapag-Lloyd og ONE er i færd med en større flådeopbygning, mens Maersks forretningsstrategi har skiftet fokus, kan gøre forskellen.

Spørgsmålet er også, hvad det vil betyde, at være nummer to i stedet for nummer et. Det giver narurligvis mere pondus, når Maersks CEO Søren Skou udtaler sig til CNN eller Financial Times som topchef for verdens største containerrederi og ikke det næststørste.

På den anden side udtaler det privatejede MSC sig så godt som aldrig til medierne om markedet, vækst eller verdensøkonomi, som er blandt Skous favoritemner.

Det skulle kun ændre sig, hvis Søren Toft gør op med den politik.

De ni største containerrederier tredoblede indtjeningen i 2020 

De store containerrederier vedtager fælles digital sporing 

Seaspan udvider flåden med overtagelse af nye containerskibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også