De ni største containerrederier tredoblede indtjeningen i 2020

Verdens ni største containerrederier, heriblandt verdens største Maersk, registrerede sammenlagt en driftsindtjening i 2020, der var tre gange så stor som året forinden.
Det skriver Alphaliner i en opgørelse, der viser, at rederiernes samlede indtjening landede på 15,1 mia. dollar i 2020 mod 4,8 mia. dollar året før.
Det er i høj grad med til at understrege den voldsomme effekt, som corona-pandemien har haft på shippingindustrien i løbet af sidste år, hvor rederierne især har kunnet nyde godt af fragtrater, der har braget i vejret.
Det skete som en konsekvens af, at fragtmængderne voksede i en sådan fart, at fragtskibene ganske enkelt ikke kunne følge med.
Men lavere omkostninger til brændstoffer har også været godt for driftsindtjeningen, som Alphaliner har korrigeret for ekstraordinære tab og gevinster fra eventuelle skibssalg og nedskrivninger.
Omsætningen hos de ni største rederier, der udover Maersk også tæller konkurrenten Hapag-Lloyd, lød på i alt 128 mia. dollar i 2020, hvilket var en stigning på 6,5 pct. fra året før.
Det endelig resultat hos de største rederier er dermed langt fra nogle af de dommedagsagtige forudsigelser, der blev fremsat om industrien i midten af året, lyder det fra analysehuset.
Her frygtede man at branchen kunne komme til at lide et samlet nettotab på op mod 10 mia. dollar.
Aplhaliners tal dækker de 11 største containerrederier bortset fra privatejede MSC og ONE, som "ikke definerede" driftsindtjening i 2019, skriver analysehuset.
Seaspan udvider flåden med overtagelse af nye containerskibe
Hapag-Lloyd forventer at overgå sidste års resultater i 2021
Containerrederier klarer sig bedre igennem corona end tidligere kriser