Amerikansk speditør: Overophedet containermarked kræver 500.000 nye containere

Det kræver 500.000 nye containere for at dæmme op for et i øjeblikket glohedt containermarked. Det vurderer speditøren Flexport over for Bloomberg. Satellitdata viser et stort antal containerskibe i kø ud for Los Angeles, skriver mediet.
Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Lucy Nicholson/Reuters/Ritzau Scanpix

Der er brug for at blive lavet 500.000 nye 20-fodscontainere for at dæmme op for et i øjeblikket glohedt marked, mener den amerikanske speditør Flexport.

Over for Bloomberg vurderer selskabets vice president for global ocean Nerijus Poskus, at den nuværende efterspørgsel kræver nye containere i hundredetusindvis.

Sat i kontekst vil de 500.000 containere rundt regnet være nok til at fylde 25 af verdens største containerskibe, skriver Bloomberg. Mediet henviser videre til satellidata, der viser knap tre dusin - omkring 36 - containerskibe venter på kajplads ved de to havne tæt på Los Angeles. Det er flere end før jul, hvor omkring 20 skibe lå i kø ifølge Bloomberg.

Den store efterspørgsel har betydet en firedobling af raterne for at fragte en standardcontainer over Stillehavet ifølge Flexport-chefen. Det er ikke medregnet tillæg på udstyr og premiums for garanteret lastning.

"Enhver, der betaler fragtregningerne i 2020, ved dog, at de sande shipping-omkostninger er meget højere end selv de seneste ratestigninger. Vi forventer, at det kun stiger i 2021," siger Nerijus Poskus ifølge mediet.

Den ophedede situation på containermarkedet har fået store afskibere til at henvende sig til Bruxelles for at få løst situationen, der af flere betegnes som ekstrem, fordi efterspørgslen på varer fra især Asien til Nordamerika og Europa har skabt en uset mangel på containere og skyhøje fragtrater.

Kritikken af rederierne har ulmet i flere måneder, men den store lobby-organisation World Shipping Council har tidligere afvist, at ansvaret for situationen alene hviler på rederierne.

Maersk forbereder sig på et farvel til historisk høje rater i første halvår  

"Det er tid til at tage kontrol over ens globale forsyningskæde" 

Manglen på containere sender flere laster afsted på andre skibe end planlagt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også