Vestager forlænger containerrederiernes specielle konkurrenceregel
![Foto: JOHN THYS/AFP / AFP](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12033295.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc79ubgn5ztv81kysj8mn4.jpg)
Containerrederierne får godkendt den såkaldte Block Exemption Regulation med yderligere fire år, fremgår det af en udmelding fra EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager.
Det har været ventet, at hun ville forlænge konkurrerende containerrederiers mulighed for at arbejde sammen, selvom der undervejs i forløbet har været volsommme protester fra havne, afskibere og logistikselskaber.
"EU-Kommissionen har forlænget reguleringen med yderligere fire år på den betingelse, at linjerederierne kan levere en fælles service uden at overtræde EU's antitrust lovgivning, som forbyder aftaler mellem selskaber, der strider mod konkurrencereglerne," skirver kommissionen i meddelelsen.
Ordningen, der skulle fornys inden udgangen af marts, tillader bl.a. containerrederierne at koordinere deres netværk og benytte plads på hinandens skibe, hvis de har en markedandel på under 30 pct.
Om begrundelsen for at forlænge ordningen hedder det bl.a.:
"Kommissionen er kommet frem til, at Block Exemption Regulation giver effektivitetsfordele for rederierne, som lettere kan udnytte deres kapacitet og tilbyde flere forbindelser. Undtagelsen gælder kun for de konsortier, der har en markedsandel på under 30 pct., og hvis medlemmer frit kan fastsætte deres priser."
"I den sammenhæng giver de effektiviseringer lavere priser og bedre kvalitet for kunderne. Mere konkret har evalueringen vist, at både udgifter for rederierne og priserne hos kunderne per tyve-fods container er faldet med cirka 30 pct. i løbet af de seneste år, og at kvaliteten og servicen har været stabil."
Undtagelsen gælder frem til 25. april 2024.
Shipping-lobbyister i hektisk slutspurt hos Margrethe Vestager
EU får kritik i spørgsmålet om containerrederiernes særregel