ShippingWatch

Shipping-lobbyister i hektisk slutspurt hos Margrethe Vestager

EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager træffer snart en afgørelse, der ikke kan undgå at skuffe mange i shippingindustrien. Det handler om et ja eller nej til en særegen regel, der tillader konkurrenter som Maersk og MSC at arbejde sammen.

EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager skal snart tage endeligt stilling til containerindustriens særregel Block Exemption Rule. Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix

Inden for de nærmeste uger vil EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager vende tommelfingeren op eller ned for den omdiskuterede særregel, Block Exemption Regulation (BER), der noget usædvanligt tillader konkurrerende containerrederier som for eksempel Maersk og MSC at arbejde sammen.

Ordningen, der skal fornys inden udgangen af marts, tillader bl.a. containerrederierne at koordinere deres netværk og benytte plads på hinandens skibe, hvis de har en markedandel på under 30 pct.

I så fald skal de ikke bede EU-Kommissionen godkende aftalerne, men er alene afhængig af, at EU hvert femte år siger god for, at ordningen helt overordnet virker og ikke skader konkurencen.

Block Exemption har overlevet sig selv og brude blive erstattet med mere specifikke og fleksible regler

Global Shippers Forum

Hidtil har EU ikke ment, der var dokumentation for det, så ordningen kører fortsat, og det var da også Margrethe Vestager, der i 2015 gav den en levetid på yderligere fem år.

Med andre ord skal Vestager have fået argumenter, der overbeviser hende om det modsatte for at bremse særreglen, som efterhånden kun eksisterer inden for containerindustrien. Og det er der ikke meget, der tyder på, at hun har fået.

Derfor kæmper en række organisationer inden for transport, logistik og havne lige nu hårdt for at få konkurrencekommissæren til ændre holdning. Senest så man i går, hvordan de organisationer, der repræsenterer speditører, Clecat, repræsentanter for havnene, Feport, og afskiberne i GSF i noget, der nok er et sidste forsøg, prøver at råbe Vestager op.

EU får kritik i spørgsmålet om containerrederiernes særregel

De mener ganske enkelt, at EU-Kommissionen lytter til rederierne og ignorerer eller i alt fald lytter meget lidt til kunderne.

Og til dels har de en pointe, hvis man kigger på kommissionens holdning hidtil.

Pris og service

Prisen er måske det vigtigste argument for, at containerrederiene ikke misbruger deres position, også selvom der siden 2015 er blevet meget færre rederier, som er blevet større og koncentreret i tre store, globale alliancer.

Prisen for at få fragtet en container fra A til B er stadig lav, vurderer EU-Kommissionen. Hvis man kigger på regnskaberne fra de store containerrederier, er der ikke noget, der tyder på, at det går rigtig godt, underforstået at rederierne udnytter muligheden for at arbejde sammen til at tage overpriser.

Servicen er ikke helt så entydigt. For som de seneste tal for punktligheden blandt de store rederier viste, er der et godt stykke til, at de kan påstå, at containerne kommer frem til tiden. Mere end hver femte er forsinket mere end end dag, og den gennemsnitlige forsinkelse steg sidste år, fremgik det forleden af tal fra Seaintelligence Consulting.

På den anden side har rederiene forbedret sig meget siden 2018, syv procent-point, og de slår også på, at der er kommet flere produkter på hylden, som kunderne nyder godt af, for eksempel nogle af de nye digitale indgange til rederierne. Og flere direkte forbindelser.

Markedssituationen inden for linjeindustrien stadig synes at have behov for en branchespecific BER

EU-Kommissionen

I anbefalingen fra den gruppe af embedsmænd, der havde arbejdet med sagen siden 2018, tales der ligefrem om, at der er et behov for, at særreglen bevares:

"Overordnet set indikerer evalueringen, at markedssituationen inden for linjeindustrien stadig synes at have behov for en branchespecific BER. Derfor foreslås det, at Consortia BER bliver forlænget," som det hedder i dokumentet fra november sidste år.

Forlænges kun fire år

På den anden side lægges der op til, at reglen kun forlænges i fire år mod hidtil fem år, hvilket ifølge ShippingWatchs oplysninger skyldes, at man trods alt erkender, at containermarkedet ændrer sig stærkt, og at man ønsker at vurdere ordningen igen i 2024 og dermed indlede den næste høringsproces i 2022.

Afskibere kritiserer EU's ja til særlige konkurrenceregler

Kunderne mener, det er alt for rigidt, og at EU-Kommissionen i stedet skulle indføre en mere fleksible model, hvor de se selv mere aktiv holder øje med, hvad reglerne betyder for kunderne, samt at det også bliver lettere at klage over containerrederierne.

I dag, lyder det fra afskiberne og andre af de berørte organisationer, er det meget svært at løfte bevisbyrden i en formel klage om "misbrug af markedsdominans," når ordningen først er godkendt. Reelt er det først under den høringsperiode, der indledes, når ordningen har kørt et par år, at ordningen kan diskuteres.

"Efter ti år mener GSF, at Block Exemption har overlevet sig selv og brude blive erstattet med mere specifikke og fleksible regler, som tager meget mere hensyn til afskibernes og de øvrige brugeres interesse. Kommissionen skal huske på, at ordningen påvirker europæisk erhvervsliv og deres kunder og leverandører rundt omkring i verden, som importerer og eksporterer varer til og fra EU," skrev GSF i et meddelelse i januar.

Når Vestager har truffet sin afgørelse, træder beslutningen i kraft den 1. april, da der ikke er tale om en politisk proces, der først skal til forhandling og samle et flertal, inden den får virkning.

EU vil forlænge containerrederiernes konkurrence-særregel

Rederne glæder sig over udsigten til forlængelse af særregel

 

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere