Rater på ruter mellem Asien og Europa brager frem

Spotpriserne for containerfragten på de tunge ruter mellem Asien og Europa tog et stort spring frem i ugens løb. Det samlede rateindeks faldt dog marginalt i ugens løb.
Foto: Thomas Borberg/POLFOTO_OW
Foto: Thomas Borberg/POLFOTO_OW
RITZAU FINANS

Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index faldt marginalt i denne uge, mens spotpriserne på containerfragt på de tunge ruter mellem Asien og Europa, der er særligt vigtige for danske Mærsk, tog et stort spring frem.

Det viser data fra Shanghai Shipping Exchange, der opgør indekset.

Det samlede SCFI faldt med 0,2 pct. til 788,93 i denne uge. Samtidig bragede prisen for fragt af en tyvefodscontainer (teu) fra Asien til Nordeuropa frem med 12,2 pct. til 754 dollar, efter at prisen på denne rute er faldet de foregående syv uger.

Raterne på ruten fra Asien til Europa ligger efter denne uges fremgang 12,6 pct. lavere end på samme tidspunkt sidste år. Det samlede SCFI-indeks ligger kun 0,6 pct. under niveauet fra samme periode af 2018.

SCFI sammensættes på baggrund af straksprisen på fragt fra Shanghai til 15 destinationer i hele verden og bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Mærsk, MSC og CMA CGM.

Generelt er markedet - og særligt Asien/Europa-ruterne, hvor Mærsk er markedsleder gennem sin 2M-alliance med schweiziske MSC - fortsat præget af overkapacitet, der lægger pres på priserne.

Flere containere driver væksten i Rotterdam

Hapag-Lloyd har fået gevinst af handelskrigen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også