To fremtrædende Maersk-investorer rejser nu tvivl om Maersk-ledelsens mål for den nye logistikforretning.
Overfor Berlingske stiller de to danske pensionskasser, ATP og PKA, spørgsmålstegn ved, om kan lade sig gøre at nå målsætningen om at tjene 20 mia. kr. på logistik i 2023. I 2018 lød indtjeningen i divisionen på 643 mio. kr.
Derfor er det en voldsom vækst, som Maersk skal diske op med de kommende år for at opfylde sine ambitioner.
"2023 er meget ambitiøst, og det virker ikke sandsynligt, at de når det så hurtigt," siger Michael Nellemann, investeringsdirektør i PKA, til avisen.
Målet om at hente 20 mia. kr. på land er en del af den store strategiændring i Maersk. Kursskiftet blev annonceret i september 2016 og betyder, at Maersk fremover vil koncentrere sig om containertransport.
I første omgang blev olieforretningen solgt fra, mens Maersk nu arbejder på at sætte sig på en større del af forsyningskæden, når en container bevæger sig fra a til b. Her er det en central målsætning at få en større del af logistikaktiviteter på land.
Det er topchef Søren Skou og formand Jim Hagemann Snabe, som står i spidsen for den nye strategi.
Søren Skou: Vi har styrken til opkøb inden for logistik
Søren Skou: 2019 tegner endnu mere usikkert